Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Kevytautoilun aikalisä tarpeen

Niin harmillista kuin kevytautouudistuksen lykkääntyminen kulkupelin jo hankkineille onkin, oli välttämätöntä, että päätös tehtiin.

Vuoden lykkäämisellä ja lain epäkohtien korjaamisella voidaan taata paremmin nuorten autoilijoiden turvallisuus kuin viemällä keväällä tehty päätös sellaisenaan käytäntöön. Lohduttakoon tämä niitä, joilla kevytauto seisoo nyt tyhjänpanttina.

Kun uudistuksen perusajatuksena oli nimenomaan nuorten kuljettajien turvallisuuden parantaminen, on perusteltua, että kaikki turvallisuusasiat puidaan tarkemmin kuin kevytautolakia alun perin valmisteltaessa.

Lain lykkääntymisen takana on EU-komissio, joka katsoo, ­ettei kevytautolaki täyttänyt EU:n lainsäädännön vaatimuksia ja että sellaisenaan laki olisi voinut vaarantaa liikenneturvallisuuden.

Nykyiset mopoautot ovat kevytrakenteisina turvattomia ja hitaina monissa paikoissa hankalasti ohitettavia.

Sen turvallisempaa tuskin on, että nuoret voivat ajaa kuuttakymppiä tavallista, täyteen lastattua henkilöautoa vähäisellä koulutuksella ja kokemuksella ja jopa vetää matkailuperävaunua perässään. Kevytautoista säädetty laki otti kantaa vain auton omaan painoon.

Kokonaisuus ilmeisesti unohtui lainsäätäjiltä, ja siitä kärsivät nyt ne, jotka ovat varautuneet lain voimaantuloon etukäteen.

Kevytauton kuori suojaa totta kai paremmin nuorta kuljettajaa ja kyydissä olijoita kuin mopoauton kuori, mutta kokemattomuus, nopeus ja raskas lasti voivat vaarantaa muiden tiellä liikkuvien turvallisuuden.

Teknisten seikkojen lisäksi olisi tärkeää, että mietittäisiin uudestaan myös sitä, millaisen koulutuksen kevytautoilu vaatii. Mopokortti ei välttämättä anna riittävästi valmiuksia suoriutua muun liikenteen seassa autolla, joka kulkee 60:tä kilometriä tunnissa.

Pitäisin kannattavana sitä, että mitä nuoremmasta auton kuljettajasta on kyse, sitä pidempi ajo-opetus vaadittaisiin. Auton kuljettaminen on itsessään helppoa, mutta moni aikuinenkin kuljettaja kaipaa asennekasvatusta ja reaktioiden hallintaa, saati nuori, joka vielä kehittyy psyykkisesti ja fyysisesti. Ikä ei ole pelkästään asennekysymys sen paremmin nuorena kuin vanhanakaan, mikä pitäisi ottaa huomioon myös nuorille ajolupia myönnettäessä.

En sinänsä epäile, että monet nuoret selviytyvät kevytautonkin ratissa ja että monille oma auto on todella tarpeellinen koulunkäynnin ja harrastamisen vuoksi. Kevytautolain pohjalla oli hyvä tarkoitus, mutta uudistus vietiin läpi viime talvena liian nopeasti ja ilman perusteellisia selvityksiä.

Nuorten kannalta toivon, että lakiuudistus saadaan valmisteltua ja vietyä päätökseen vuoden kulues­sa ja että uusi laki on sellainen, että se luo hyvät mahdollisuudet liikenteessä pärjäämiseen ja poistaa turhat riskit.

Ehkä yksi ratkaisu olisi ajo­kortti-iän laskeminen ja jonkinlainen psykologinen kypsyyskoe, jolla selvitettäisiin nuoren selviämistä stressaavissa tilanteissa. Auton ratissa ei saisi hätääntyä eikä toisaalta innostua liikaakaan, vaikka takapenkki huutaisi lisäämään vauhtia. Riskitapaukset voisi jättää vielä aikuistumaan, mikä olisi paras ratkaisu myös heille itselleen.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi