Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Moottoritie vei juhlapyhiltä vakiojuttuaiheen

Lahden ja Helsingin välinen moottoritie täytti juuri 20 vuotta. Koska olen jo jonkin verran tätä vanhempi, muistan hyvin myös kaudet ennen moottoritietä.

Kun lapsena ajettiin Helsinkiin – Korkeasaareen ja Linnanmäelle – oli sykähdyttävin paikka tavallisen valtatien ja moottoritien rajakohta Järvenpäässä. Paikka jäi mieleen siksi, että sen laidalla sijaitsi peikkometsä. Otuksista yritti nähdä edes vilauksen auton ikkunasta ohi kiitäessä. Ei onnistunut kertaakaan.

Kun Lahden ja Järvenpään väli muuttui moottoriliikennetieksi, tieosuus muuttui villiksi länneksi etenkin ruuhka-aikoina. Sitä oli syytä karttaa, jos aikoi säilyä hengissä.

Muistan, että ajoimme moottori­liikennetietä kerran kuvaajan kanssa juttuaiheena ”vaaralliset ohitukset moottoriliikennetiellä” ja todistimme jatkuvasti neljä autoa rinnakkain -tilanteita. Saimme myös vaikuttavia kuvia niin, että kuvaaja otti kuvia vauhdissa ratin takana ja minä ohjasin apukuskin paikalta. Mitäpä lehtiväki ei tekisi saadakseen työnsä tehtyä.

Oli selvää, että juhannusaattona ja jouluaatonaattona iltavuorossa oleva kuvaaja ja toimittajat tekivät juttua tieosuuden menoliikenteestä ja sen ongelmista. Parhaina päivinä selvittiin sillä, että autoletka matoi kävelyvauhtia, mutta kaikki selvisivät perille.

Kun moottoritie valmistui, ei juhlapyhien vakioaiheesta eli liikenteen sujumisesta saanut enää kovin kaksista dramatiikkaa aikaan. Liikenteen kulkemisesta tosin saatetaan edelleen raportoida ainakin lyhyesti, mutta se ei hirveästi kiinnosta lukijoita enää siinä vaiheessa, kun on itse päässyt perille.

Jännittävin paikka siirtyikin Heinolan ja Lahden välille. Väli sumppuuntui, koska osa autoilijoista näytti kuvittelevan, että kun sama automäärä ajaa vuoron perään yhtä tai kahta kaistaa, on liikenne jollakin tavalla sujuvampaa kuin jonossa ajaen. Moni yritti ohittaa mahdollisimman monta autoa ohituskaistan aikana ja tunkeutui sitten takaisin jonoon ohituskaistan keltaisilla viivoilla. Se todella seisautti liikenteen kokonaan.

Tuohon aikaan fiksut hakeutuivat vanhalle tielle. Sieltä pystyi ohi kiitäessään näkemään, miten jono seisoi pääväylällä kaupungin eteläpuolella. Sumppu iski sitten Heinolan keskustassa, eikä sitä varmasti yksikään heinolalainen kaipaa.

Heinolan ja Lahden välisen moottoritien rakentamiseen liittyy yksi henkilökohtainen työmuisto. Olin odottamassa turvallisen etäisyyden päässä moottoritien alkupaukkua kamera tanassa.

Kun poksahdus lopulta tuli, käsi tärähti ja kuvasta tuli epätarkka. Toimituksessa todettiin, että tärähdys vain lisää kuvan autenttisuutta, joten se pantiin lehteen.

Nykyisin moottoritietä tulee ajettua vain harvoin, koska Helsinkiin on mukavaa matkata oikorataa pitkin ja koska pysäköintimahdollisuudet ovat Helsingissä mitä ovat. Jos pääkaupunkiseudulle täytyy mennä autolla, viimeistään paluumatkalla Mäntsälässä tekee mieli siirtyä vanhan tien puolelle. Siellä saa ajaa melkein itsekseen ja ilman stressiä, jota moottoritiellä huomattavaa ylinopeutta ajavat ja eteen kiilaavat autoilijat aiheuttavat.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi