Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Jukka
Airo
jukka.airo@ess.fi

Esalainen

Uusi peltipoliisi olisi napannut Audi-kuskin

Ajokorttini täytti hiljattain pyöreät 40 vuotta. Melkein yhtä kauan ehdin huristella sen kanssa joutumatta maksamaan ylinopeussakkoa, tuota turhuuksien turhuutta.

Sakottomuuteni oli pitkään salainen ylpeyden aiheeni. Kuvittelin, että polvi on tässäkin kohtaa pojassa parantunut. Läheinen sukulaismieheni ei nimittäin ollut saanut aikanaan poliisilta lupaa opettaa minua autoilemaan, koska hän oli sattunut vastikään saamaan yhden ylinopeussakon liikaa. ”Ei alistu liikennekuriin”, perusteli poliisi lyhyesti ja ytimekkäästi kielteistä päätöstään.

Lieventävänä asianhaarana mainittakoon, että lähisukulaismiehelleni kertyi niihin aikoihin työnsä vuoksi kymmeniätuhansia ajokilometrejä joka vuosi. Oman riisikuppini mittarilukema kasvaa vuosittain vain joitakin tuhansia kilometrejä. Nekin pyrin ajamaan tasaisen rauhallisesti, ohittelematta suotta traktoria nopeampia maantiekiitäjiä.

Kohtaloani en silti voinut välttää minäkään. Se tapahtui eräänä syysyönä autiolla valtatie 12:lla Hollolan Sairakkalassa, paluumatkalla Tampereelta. Tie on tuttu, mutta en ajatuksissani muistanut, että rajoitus oli sillä kohtaa juuri muuttunut satasesta kahdeksaankymppiin. Ja silloin välähti, keskellä umpipimeää maalaismaisemaa.

Periaatteessa minulla ei ollut sakostani nokan koputtamista. Ajoin liian kovaa, kärähdin, ja maksoin siitä hinnan. Vähän minua jäi silti harmittamaan samalla reissulla vain tuntia aiemmin, jossain Hauhon ja Tuuloksen välillä sattunut tapaus.

Mittarini näytti satasen alueella yhdeksääkymppiä, kun ohi suhahti tuhatta ja sataa vaalea Audi, kuinka ollakaan. Ennen kuin katosi horisonttiin, Audi siirtyi vastaantulijoiden kaistalle. Ensin ajattelin kuskin kurvailevan kännissä, mutta sitten tajusin syyn koukkaukseen. Audi väisti edessään häämöttänyttä peltipoliisia, jonka valvova silmä ei ulotu ”väärälle” puolelle. Tyhjällä tiellä temppu onnistui helposti.

Olen varma, että kyseinen Audi teki samoin myös Sairakkalassa sen peltipoliisin kohdalla, joka nappasi minut saaliikseen. Se tuntuu hieman epäreilulta, koska oma nopeuteni ei koko matkamme aikana ylittänyt satasta. Audin tuskin alitti.

Reiluus on peltipoliiseista muutenkin varsin kaukana. Sijoittelustaan päätellen niiden päätarkoituksena ei ole parantaa liikenteen turvallisuutta vaan maksimoida valtion sakkotulot.

Jos turvallisuutta pidettäisiin etusijalla, peltipoliiseja pitäisi sijoittaa kaupunkien keskustojen pääväylille, jotka etenkin iltaiseen aikaan muistuttavat kiihdytysajojen kilparataa. Yksi peltipoliisi vaikkapa Karjalankadulla tai Vesijärvenkadulla vahvistaisi turvallisuutta enemmän kuin kymmenen valtatiellä. Jalankulkijatkin kiittäisivät.

Lupauksen paremmasta tulevaisuudesta antavat uuden sukupolven peltipoliisit, jotka kuulemma osaavat laskea vastaantulijan nopeuden pidemmältä matkalta ja ylettyvät kuvaamaan myös viereiselle kaistalle. Kunhan ne rupeavat yleistymään teiden varsilla, se Hauhon ja Tuuloksen välillä bongaamani Audi-kuskikin joutunee keksimään uusia kujeita välttyäkseen sakoilta.

Jukka Airo
jukka.airo@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi