Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Oskari
Valtonen
oskari.valtonen@ess.fi

Esalainen

Näyttävää e-urheilua jo 90-luvulta alkaen

Viime vuosina olen ryhtynyt seuraamaan aktiivisesti speedruneja, eli nopeuspelaamista. Laji on herättänyt itsessäni suorastaan suurempaa intoa kuin penkkiurheilu.

Yksinkertaisesti selitettynä speedrunin tarkoituksena on pelata videopeli mahdollisimman nopeasti läpi. Tämänkaltaisen pelaamisen ympärille on rakentunut antaumuksellinen harrastusta ylläpitävä yhteisö. Pelaajat kilpailevat toistensa aikoja vastaan ja yleisö ihailee lopputuloksia.

Nimestään huolimatta nopeuspelaamiseen käytetään hillittömästi aikaa. Peliä saatetaan harjoitella kuukausikaupalla, joskus jopa vuosia optimaalisen reitin ja harjaantuneiden taitojen saavuttamiseksi. Pelistä ja kategoriasta riippuen suoritukset vaihtelevat minuuteista aina kymmeniin tunteihin. Palkintona pelaaja voi päästä pelin nopeimpien ranking-listalle ja saada jopa maailmanennätysajan.

Laji voi kuulostaa asiaan vihkiytymättömän korviin järjettömältä. Sitä se omalla tavallaan onkin. Speedrunit kolahtavat todennäköisesti vain videopelisukupolviin.
 

Vasta 2010-luvun aikana e-urheilusta on alettu puhua vakavasti, ja lajista on kasvanut miljoonien eurojen viihdebisnes.

Vaikka yleisesti e-urheilu on määritelty videopelien pelaamiseksi kilpailullisesti, moni ei laske nopeuspelaamista siihen mukaan. Omasta mielestäni speedrunit lukeutuvat täysin e-urheiluun kilpailemisen ja harjoittelun takia.

E-urheilun tavoin myös speedruneihin keskittyviä tapahtumia järjestetään koko ajan. Esimerkiksi viikon mittainen European 29 Speedrunner Assembly (ESA) keräsi kesällä noin 600 nopeuspelaajaa yhteen. Kaikki tapahtumassa kerätyt tuotot lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen.
 

Nopeuspelaamisen viihdearvo on e-urheilun tavoin korkealla. Tuhannet pelaajat striimaavat pelaamistaan reaaliaikaisesti netissä esimerkiksi Twitchissä. Lähetykset saavat tuhansittain katsojia, kun ihmiset hakeutuvat lempipelinsä ja -striimaajansa pariin interaktiivisella media-alustalla.

Persoonallaan nopeuspelaaja tekee katsomisesta hauskaa. Chat-keskustelu käy usein vilkkaana aiheesta kuin aiheesta.

Pelaamiseen liittyy usein suurta draamaa. Tyypillisin tilanne on seuraavanlainen: pelaajalla on meneillään tunteja kestänyt huikea flow ja pelisuoritus etenee jopa maailmanennätystahtia. Sitten tapahtuu jotain odottamatonta, kuten pieni huolimattomuusvirhe tai pelin jäätyminen. Suoritus on ohi, ja pelin vanha maailmanennätysaika pysyy ennallaan.
 

Speedrunien historia ulottuu 1990-luvulle eli pelien mittakaavassa jo jokseenkin kauas. Koko ilmiö on lähtöisin legendaarisesta räiskintäpeli Doomista. Nopeatempoinen peli tarjosi mahdollisuuden tallentaa omaa pelaamistaan demoiksi, joita ladattiin nettiin. Tämä johti lopulta kilpailuun parhaista ajoista.

Myös ”oikea” e-urheilu juontaa juurensa 90-luvun peleihin, erityisesti Doomiin.

Helmikuussa Doomissa muuten rikottiin pelin ensimmäisen tason 22 vuotta vanha maailmanennätysaika. Se on nykyään kahdeksan sekuntia, ei enää yhdeksän.

Oskari Valtonen
oskari.valtonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi