Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Jos ratissa keittää, luovu autoilusta

Kun ajaa lomakaudella Lappiin ja takaisin, saa suomalaisesta autoilu­kulttuurista pätevän tilannekatsauksen. Suurin osa kuljettajista ajaa järkevästi sekä autoa että muiden hermoja säästäen ja nopeusrajoituksia ainakin kohtuullisen hyvin noudattaen.

Uudet valvontakamerat ovat vähentäneet äkkijarrutuksia Lahden ja Jyväskylän välillä, ja liikenne tuntuu sujuvan hyvin letkassakin ajettaessa. Koska ohituskaistoja on riittävän tiuhaan, selvitään ohitustilanteistakin pääasiassa ilman turhaa riskinottoa.

Kesäaikaan on toki liikkeellä paljon lomalaisia, jotka kestävät sen, että matka sujuu välillä verkkaisesti. Kuuluu ikään kuin asiaan, että jonoja muodostuu peräkärryjen ja asuntovaunujen perään.

Suurin osa odottaa kärsivällisesti omaa ohitusvuoroaan ja näin matka jatkuu kaikkien kannalta mukavimmin.

Mutta liikenteessä on aina murheenkryynejä. Pahimpia ovat kuljettajat, joiden ajosta paistaa läpi se, että heille kaikki muu liikenne on pelkkä riesa. Heille tieliikennelait ovat kiusantekoa eivätkä missään nimessä noudattamisen arvoisia.

Esimerkiksi kun Kemin ja Oulun välinen moottoritie päättyy, nopeusrajoitus alenee sadasta 80:een kilometriin tunnissa ainakin tällä haavaa. Kun hidastin vauhtia edellä kulkevan jonon mukana, alkoi takana ajaneen pakettiauton kuljettajalla selvästi keittää.

Ensin auto sahasi sivusuunnassa auto perävaloissa kiinni, kuin olisi joutunut tekemään yllättävän äkkijarrutuksen liukkaalla kelillä. Puskurissa roikkumista seurasi ohitus, joka pakotti vastaan ajaneet autot väistämään pitkälle pientareen puolelle. Siinä olisi voinut käydä pahasti ja ihan turhan vuoksi.

Tällaiset kuljettajat voisivat jättää autoilun muille, sillä he eivät osaa ajaa. Ajotaito on tosiasiassa suureksi osaksi muuta kuin tekniikan hallintaa – teknisen puolen oppii lapsikin. Liikenteen sujuminen vaatii pelisilmää, muun liikenteen huomioon ottamista ja käytöstapoja. Jos niitä ei ole, ei pitäisi ajaa. Samoin jos raivostuu ratissa melkein kaikesta, kannattaa säästää jo omia hermojaankin ja siirtyä julkisiin.

Monia ärsyttävät kaikkein eniten hidastelijat. Korpeaa minuakin, jos matkaa joutuu tekemään pitkästi 10 – 15 kilometriä nopeusrajoitusta hitaammin hyvässä kesäkelissä.

Aika usein ratin takana on tällöin ikääntynyt kuski, joka ei uskalla ajaa kovempaa. Toinen syy voi olla, että auton nopeusmittari näyttää vääriä lukemia. Se on myös uusissa autoissa enemmän sääntö kuin poikkeus ja tekee oikean vauhdin hakemisesta hankalaa.

Kun autojen nopeusnäyttöjen automatiikkaa lisääntyy, pitäisi kiinnittää huomiota myös siihen, että mittarit näyttävät oikein ja että niiden virheitä pystytään korjaamaan.

Moni ajattelee, että vaaratilanteet johtuvat ennen kaikkea näistä liian hitaasti ajavista. En ole samaa mieltä paitsi silloin, jos joku torppaa kolmion takaa eteen eikä kiihdytä vauhtia. Muulloin riskit syntyvät siitä, että lähdetään ohittamaan ilman, että tilaa on riittävästi. En usko, että kukaan on myöhästynyt mistään sen takia, että on hetken odottanut.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi