Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Kimmo
Kangas
kimmo.kangas@ess.fi

Esalainen

Kaasuasema on jurottajalle paha paikka

Puolen vuoden kaasuautoilun jälkeen ainakin yksi havainto on kirkas: kaasuautoilijat ovat ilmeisen sosiaalista sorttia.

Enemmän sääntö kuin poik­keus on, että mikäli kaasuasemalle sattuu samaan aikaan toinen tankkaaja, aloittaa hän ainakin jonkinlaisen keskustelun.

Bensa-asemalla en muista joutuneeni ikinä keskustelemaan viereisellä pumpulla tankkaavan kanssa.

Vaikka kaasuautot ovat viime vuosina yleistyneet roimasti, ne ovat edelleen varsin suppean piirin juttu. Energiayhtiö Gasumin arvion mukaan Suomen teillä huristeli alkuvuodesta noin 6 700 kaasuautoa.

Ehkä tämä selittää osaltaan tankkausasemilla kukkivan sosiaa­lisuuden. Samanmielisten kohdatessa on hyvä tilaisuus vaihtaa kokemuksia ja vinkkejä: Minkä kokoinen kaasutankki on, oletko ollut tyytyväinen autoosi ja niin edelleen.

Kaasuasema tarjoaa luontevan paikan kohtaamiselle. Myös itse tankkaustapahtuma edesauttaa keskusteluyhteyden syntyä, sillä kaasuauton tankkaaminen tapahtuu napista painamalla. Kun pistoolin kahvaa ei tarvitse puristaa, on helpompi aloittaa keskustelu.

Kaasuautoilijoiden vertaistuki kukkii tietenkin myös verkossa. Esimerkiksi Facebookin pari vuotta sitten perustetussa Kaasua tankkiin -ryhmässä on yli 2 500 jäsentä. Vaikka vain osa ryhmän jäsenistä on aktiivisia, tuntuvat monet kaasuautoilijat hyvin innostuneilta asiastaan.

Varmaankin kaasuautoilijoiden keskuudessa havaittava innostus ”yhteisestä jutusta” on yleistettävissä useimpiin harrastajajoukkoihin siinä vaiheessa, kun harrastus ei ole vielä valtavirtaa.

On mielenkiintoista nähdä, miten kaasuautoilun suosio Suomessa kehittyy. Monen Kaasua tankkiin -ryhmän jäsenen huolena tuntuu olevan kaasuautoilun verokohtelu nyt ja tulevaisuudessa. Käytännössä eniten suosiota rajoittava tekijä lienee kuitenkin jakeluverkosto. Maakaasun jakelussa Gasumilla on Etelä-Suomeen keskittyvä monopoliasema, joka harmittaa monia kaasuautoilijoita. Biokaasun tuottaminen onnistuu kevyemmällä välineistöllä, mutta aivan yksinkertaista sekään ei ole. Kaasua tankkiin -ryhmän kommenttien perusteella moni biokaasuasema on kärsinyt erilaisista toimintaongelmista.

Biokaasulla kulkevien autojen yleistymistä on syytä toivoa jo ympäristösyistä. Vaikka useimmat kaasuautoilijat ovat varmaankin hyvin tyytyväisiä valitsemaansa kulkuneuvoon, pitää ainakin osa kaasuautojen merkittävää yleistymistä myös uhkana.

Valtion esimerkiksi pelätään käyvän pikaisesti ja eri tavoin kaasuautoilijan kukkarolla, jos kaasuautoilu yleistyisi merkittävästi nykyisestä.

Syyt saattavat olla myös henkilökohtaisempia. Hiljattain eräs kaasuautoilija valitti, kuinka jonot hänen vakituisesti käyttämällään asemalla ovat nyt arkipäivää. Toista oli vielä muutama vuosi sitten. Silloin ei tarvinnut jonottaa – eikä jutella.

Jonoja kaasuautoilun yleistyminen todennäköisesti voisi lisätä, mutta ehkä arkipäiväistyminen veisi suurimmat puhehalut mennessään. Silloin juroinkin tankkaaja saisi olla taas rauhassa.

Lue myös: Bensiinistä hybridiin ja kaasusta etanoliin – miten valita paras käyttövoima autolle?
Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi