Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Lauri
Ilola
@LauriIlola lauri.ilola@ess.fi

Esalainen

Liikennekulttuurin pieni oppimäärä 100 km:ssä

Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän tulee vastaan liikenteen eri puolia. Hyviä ja huonoja. Moottoritie Lahdesta Helsinkiin on kuin tutkimuslaboratorio suomalaisesta liikennekulttuurista. Kohdasta riippuen Nelostietä posottaa päivittäin 25 000–50 000 autoilijaa. Se on melkoinen kattaus erilaisia autoilijoita, erilaisin kulkupelein ja erilaisin motiivein.

Suomea ristiinrastiin päivästä toiseen ajavat ammattikuljettajat osaisivat varmasti tehdä vielä parempia yleistyksiä suomalaisesta liikenteestä, mutta kyseinen laboratorio-olosuhde toistaa joiltain osin samoja ongelmakohtia kuin satatuhatta kilometriä ympäri Suomi-neidon kupeita.

Ensimmäinen huomio on Nelostien tietyöosuuksilta. Se pitää sanoa suomalaisen liikennekulttuurin puolesta, että varsin moni kunnioit­taa liikennetyömaiden nopeusrajoituksia. Ei täydellisesti, mutta isossa kuvassa suurin osa tajuaa nopeusrajoituksen syvimmän tarkoituksen. Se lisää varsinkin työmaalla työskentelevien turvallisuutta. Toisin oli esimerkiksi tänä kesänä Kroatiassa, jossa moottoritien työmaan kohdalla hidastelu nosti enemmän peräänajokolarin riskiä kuin turvallisuuden tunnetta.

Toinen huomio ei ole suoraan peräisin omista työajoista, vaan kirjoitetuista ja luetuista uutisista. Tuntuu, että yhä useammin uutisartikkelin tekstissä on maininta: kuljettaja puhalsi nolla promillea, mutta huumepikatesti oli positiivinen.

Tuntuma asian yleistymisestä ei ole täysin tuulesta temmattu, sillä Poliisihallituksen mukaan huumerattijuoppojen osuus tietoon tulleista tapauksista on ollut noususuhdanteinen 2010-luvulla. Vuosittain kiinni jäävistä noin 18 500 rattijuoposta noin kolmannes on huumerattijuoppoja. Onneksi ei ole kukaan vielä omaan nokkaan ajanut.

Kenties helpommin ehkäistävissä oleva ongelma - ja teillä usein vastaan tuleva ilmiö - on raskaiden ajoneuvojen kuljettajien kännykän käyttö. Ei ole mukavaa ohittaa ensin oikealle viettävää ja sen jälkeen vasemmalle voimalla korjaavaa rekkaa. Isompi auto, isompi vastuu opetettiin aikoinaan autokoulussa. Onneksi ylivoimainen enemmistö ammattikuljettajista on erittäin päteviä, sillä jokainen rekkaonnettomuus on lähtökohtaisesti vakava asia.

Harva meistä on nuhteeton, sillä Liikenneturvan vuoden 2018 tutkimuksen mukaan jopa puolet on kirjoittanut viestejä tai käyttänyt sosiaalista mediaa ajon aikana.

Helppoja keinoja ongelmien välttämiseksi ei taida olla. Isot rangaistukset purevat vain joissain asioissa.

Verrokkimaa Kroatiassa autot pysähtyvät kiitettävästi, jos jalankulkija on ylittämässä suojatietä. Syyksi selvisi, että jalankulkijan päälle ajanut voi saada nykyään isot sakot. Erikoisempi ratkaisu oli nähdä moottoritielläkin ylinopeudesta räpsähtäviä kameroita. Puntarissa kun on riski äkkijarrutuksen aiheuttamasta kolarista ja sen seurauksista.

Taajamissa jokainen voi kiinnittää huomiota turvalliseen ajamiseen muistamalla, että liikenteessä on taas tuhansia jalkapareja suuntaamassa kohti omaa pulpettia. Koulujen alkaminen on monelle jännittävä hetki ilman vaarallista koulureittiäkin.

Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi