Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Markus
Pirttijoki
markus.pirttijoki@ess.fi

Esalainen

Suuri seikkailu rautatieasemalla - auttaisiko aseman siirto?

Iisalmelainen Reino Eriksson joutui jännään paikkaan saavuttuaan junalla Lahteen. Hänelle jo rautatieaseman löytäminen oli ollut suuri seikkailu.

”Hissin napinpainotaulussa on niin outoja merkkejä, ettei niistä ota selvää egyptologikaan, saati savolainen, ja kun hissi ei lähde liikkeelle tavallista numeroa painamalla, niin siinä sitten on seisottava äimän käkenä matkalaukkua vartioiden”, Eriksson kertasi tapahtunutta lehtemme mielipidesivulla (ESS 30.7.).

Suunnistukseen rautatieaseman ”sokkeloisessa portaita ja tunneleita käsittävässä kompleksissa” oli mennyt miehen mukaan kaikkineen tuntikausia.

Palaute on syytä ottaa vakavasti, vaikka siinä pientä Savon-lisää lieneekin.

Ja kun ongelma tunnustetaan ja syy tunnistetaan, siihen pitää reagoida ripeästi. Jos nimittäin iisalmelainen Eriksson eksyy rautatieasemalla nyt, niin mitä siitä tulisikaan parin vuoden kuluttua kun Euroopan vihreää pääkaupunkia ihastelemaan saapuva satapäinen kiinalaisdelegaatio lähtee hortoilemaan kohti Mäntsälää?

Aletaan purkaa palautetta hissin hieroglyfeistä. Keltaisen hälytysnappulan lisäksi siinä on neljä painiketta: 0, 1, 2 ja ovien sulkunappi. Ihan tunnistettavia. Sen sijaan nappuloiden järjestyksessä ei ole mitään logiikkaa.

Numerot 2, 0 ja 1 muodostavat ikään kuin L-kirjaimen. 2 päällä, 0 alla ja 1 on 0:n vieressä oikealla puolella. Tästä saa sen mielleyhtymän, että 2 on yläkerros ja 0 alakerros ja 1 jossain alakerroksen sivussa. Metrovaraus?

Numeron 2 päällä lukee selkeästi ”ASEMA” ja numeron 0 alla ”TUNNELI”. Helppoa kuin heinänteko, paitsi niille kiinalaisille.

Koska ymmärrykseni mukaan Lahden rautatieasemalla on vain kaksi kerrosta: asema ja tunneli, päätin olla kokeilematta hissin salaperäistä nappulaa numero 1. Tiedä vaikka olisin joutunut raiteelle 9 3/4 ja siitä suoraan Tylypahkaan.

Nappia painamalla hissi kuitenkin liikkui – hitaasti – joten palaute tältä osin ei pitänyt paikkaansa.

Sokkeloisuuden ja puutteellisen opastuksen allekirjoitan.

Kun ensi kerran saavuin Lahteen syyskuun viimeisen päivän pimeänä iltana, Kajaanin juna pysähtyi raiteelle 4.

Sen verran olen junalla matkustanut, että kulkusuunta keskustaan haetaan raidenumeroinnin perusteella. Raide 1 on kokemukseni mukaan aina lähimpänä rautatieasemaa, jonka läpi astuttua alkaa keskusta. Aina, paitsi Lahdessa.

Kun siis lähdin suunnistamaan raidetta 1 kohti ja siitä edelleen tunnelista ulos, hämmästys oli suuri. Rautatieasemaa ei näkynyt missään. Oli vain pari kerrostaloa ja Orimattilaan vievä tie.

Tunnelin opastetauluissakin Launeen suunta on merkitty paljon isommilla kirjaimilla kuin asemarakennus ja keskusta. Raiteelle 1 tuleva ja portaista oikeal­le kääntyvä matkustaja ei edes kohtaa opastetaulua, vaan se jää takavasemmalle.

Vaan eipä hätää, ongelmiin on aina ratkaisu. Tarjoan parikin vaihtoehtoa. Joko käännetään raidenumerointi päinvastaiseen järjestykseen tai – jos numerojärjestys on pyhä – siirretään rautatieasema ja Lahden keskusta Launeen puolelle.

Markus Pirttijoki
markus.pirttijoki@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi