Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Juha
Honkonen
juha.honkonen@ess.fi

Esalainen

Pelastakaa betoniporsas (tai keksikää toinen este)

Kuva: Katja Luoma

Uhanalaisia nisäkäslajeja Suomessa: saimaannorppa, naali, susi, liito-orava ja betoniporsas.

Että mitä?

Lahden kaupunki teki vuosi sitten yllätysvedon ja poisti kaduilta satakunta betonipossua.

Nyt porsaita kaivataan takaisin – esimerkiksi asuinalueellani ­Kerinkalliossa.

Ajoesteitä on ollut erityisesti siellä, missä asuntokortteleiden välillä on kevyen liikenteen väylä, jota autoilijat ovat alkaneet käyttää luvatta.

Niin meilläkin. Nyt kun estettä ei enää ole, harva se päivä joku kaahottaa lapsia vilisevän kadun läpi.

Esimerkiksi viikko sitten nuorisoporukka ajoi alueen poikki ja viskoi ikkunasta kananmunia talojen seinään. Kuivuttuaan munaa on vaikea poistaa. Aiemmin parivuotias meinasi jäädä oikaisijan auton alle.

Miksi ihmeessä kaupunki on mennyt poistamaan betoniporsaat ja muut esteet?

Lahti perustelee päätöstään sillä, että oikaisuhimoiset ihmiset siirtelevät possuja nurmikoille ja aiheuttavat näin lisätöitä kaupungin työntekijöille.

Lisäksi pyöräilijällä on virkamiesten mukaan riski törmätä ajoesteeseen etenkin pimeällä.

Selitys ontuu, sillä porsaita on jätetty paikoilleen jopa alamäkeen. Näin on tehty esimerkiksi Anttilanmäellä. Kerinkallion este sen sijaan oli tasaisella. Mikään ei estä kiinnittämästä siihen vielä heijastimia.

Itse asiassa Tielaitoksen 1980-luvulla antamien ohjeiden mukaan betonipossussa pitääkin olla mukana jotain heijastavaa ja näkyvää.

Pitääkö porsaan vielä heilutella sorkkiaan ja röhkiä kovaa?

Aihe on puhuttanut muillakin paikkakunnilla.

Rovaniemellä lähes 20 vuotta sitten porsaaseen törmännyt lukiolainen vaati 200 000 markan korvauksia vammoistaan, mutta käräjäoikeus päätyi runsaaseen 30 000 markkaan.

Summa, noin 5 000 euroa, ei ole järin suuri. Ja eihän autojakaan poisteta yhden auto-onnettomuuden jälkeen. Jotain suhteellisuuden tajua, kiitos.

Mitä porsaiden siirtelyyn tulee, luulisi, ettei ole ylivoimaista keksiä estettä, jonka vain auraajat ja pelastusväki saisivat nostettua tai laskettua. Itse asiassa niitä avaimella toimivia onkin, mutta lienevätkö ne sitten liian kalliita?

Onko asuinalueeltanne kadonnut possu?

Jos on, kaupungille voi kirjoittaa vetoomuksen, jossa on mukana mahdollisimman suuri otos asukkaista. Muutos parempaan on täysin mahdollinen.

Omalla kotikadullamme kehitys on menossa siihen suuntaan, että kevyen liikenteen väylän tilalle voi tulla jonkinlainen polku. Siitä eivät autot mahtuisi kulkemaan.

Polun huono puoli on se, ettei sitä ilmeisesti aurattaisi. Toisaalta, ei kyseistä kevyen liikenteen pätkää puhdistettu lumesta oikein ennenkään. Tilalle tuli ihmisten talloma väylä.

Se riitti ainakin meille, vaikka kuljemme pyörällä ja lastenvaunujen kera.

Niinpä kannatan polkua. Possu ei palaa, mutta ihmiset ovat tyytyväisiä. Toivottavasti myös kaupunki.

Juha Honkonen
juha.honkonen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi