Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Markus
Pirttijoki
markus.pirttijoki@ess.fi

Esalainen

Esalainen: Kissanpennuista tuli puheenaihe

Uudistimme tällä viikolla sisältöämme eli otimme käyttöön niin sanotun VIP-mallin. Annamme tilaa entistä enemmän visuaalisuudelle, ihmisille ja puheenaiheille.

Viikko sitten kävin tällä samalla palstalla läpi puheenaiheen syntyhistorian. Meiltä toivottiin syvällisempää, analyyttisempaa ja useammista näkökulmista käsiteltyä uutisointia paikallisista aiheista. Tähän sitten ryhdyimmekin.

Puheenaiheena olevan uutisen korostamiseksi uudistimme myös uutisten esillepanoa. Aiemmin meiltä puuttui selkeä uutisten etusivu. Välillä uutisvinkkejä oli kansilehdellä, välillä ensimmäisen aukeaman alalaidassa. Joskus ei kummassakaan.

Lehden kanteen myydään mainoksia ja hyvä niin. Ilman mainostuloja meillä ei olisi varaa rahoittaa journalismia. Mainosten vuoksi kannen vapaana oleva tila vaihtelee. Niinpä päätimme vakioida uutisten kansilehden sivulle kolme. Siitä näkee nyt joka päivä paitsi meneillään olevan puheenaiheen, paljon muutakin paikallista tärkeää, yhdellä silmäyksellä.

Kakkossivulla pääkirjoitus sai seurakseen toimittajiemme kolumnit ja muiden lehtien siteeraukset. Se on lehden linjaa ja toimittajien mielipiteitä esittelevä sivu.

Uudistus oli itse asiassa paluu vanhaan. Näin sisältöä tarjoiltiin lukijoillemme vielä muutama vuosi sitten, kun lehti oli isommassa broadsheet-koossa.

Ei siis mikään radikaali uudistus.

Vielä viikko sitten olisin voinut lyödä kohtalaisen suuren summan vetoa sellaista väitettä vastaan, että lehtiuudistuksemme herättää kiinnostusta ympäri maailmaa aina Yhdysvaltoja ja Intiaa myöten. Näin kuitenkin kävi.

Syynä ei kuitenkaan ollut uutisten etusivu eikä Esalaisen siirtäminen sivulle kaksi, vaan kannessa esiintyneet kissanpennut. Ne varastivat show’n, hyvässä ja pahassa. Aloitimme uutisissa puheenaiheet, mutta puheenaihe tuli myös näistä kissanpennuista.

Myönteistä oli se, että saimme paljon julkisuutta ja Etlarin tapa täyttää etusivun mainoksilta vapaa tila herätti keskustelun siitä, mitä printtilehdessä saa olla.

Jotkut kokivat kissanpennut ja aforismit sellaiseksi hötöksi, jota ei printtiin kaivata koska somemaailma on jo sitä pullollaan.

Palautteen perusteella kaksi kolmesta meni putkeen. Sivut kaksi ja kolme olivat onnistunut uudistus. Kansilehden malli sen sijaan jakoi mielipiteitä.

Omien mainosten julkaiseminen on lehdille ihan normikauraa. Kerromme erilaisista kampanjoista, tulevista lehdistä, aukiolojoista ja hinnoista. Reipasta faktaa. Tässä saumassa päätimme kokeille jotain uutta: entäpä jos mainostaisimme positiivista fiilistä – iloisia kuvia ja ajatuksia herättäviä mietelauseita? Tunteet ja tuntemukset ei ole merkityksetön asia. Konsernimme sai Googlelta 300 000 euroa sen tutkimiseen, miten uutiset vaikuttavat ihmisten tunteisiin.

Etusivumme onnistui toistaiseksi siinä, että tuntemuksia syntyi. Annetaan tovi aikaa tottumiseen, mutta jos enemmistö on jatkossakin sitä mieltä, että etusivu ei toimi, keksimme sitten jotain muuta. Tarkoitus on tehdä hyvää, ei ärsyttää.

Markus Pirttijoki
markus.pirttijoki@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi