Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Koulumuistot ovat muuta kuin opetusta

Toukokuun loppu herättää aina mieleen koulumuistoja, ja hyvin myönteisellä tavalla. Kun kevään viimeiset kokeet oli tehty ja ainakin yleisenä harhaluulona käsitys siitä, että arvosanatkin on jo annettu, heittäydyttiin lukuvuoden viimeisinä päivinä kevättunnelmiin.

Muistan, miten istuimme Tiirismaan koulun rinteellä, kasvavassa heinikossa auringon paistaessa ja hengitimme raikasta kevätsäätä viimeisinä oppitunteina. Silloin myös tajusi, että opettajatkin ovat vain ihmisiä ja kaipaavat ulkoilmaan ja lomalle.

Tunnelman muistaa edelleen, vaikka ylioppilaskirjoituksistakin on reilut 30 vuotta. Totta kai oppiakin oli jäänyt 12 vuoden aikana päähän, mutta pulpetin ääressä istuminen ei ole jättänyt samanlaista, kaihoisaa muistijälkeä.

Oppimisympäristölle on annettu nykyisin paljon painoarvoa ja sen merkitys on varmasti suuri niin oppimiseen kuin siihen, millainen mielikuva koulunkäynnistä jää. Kouluissa on viihtyisiä ryhmätyötiloja, ja luokat muokattavissa olevia.

En tiedä, ovatko uudistukset aina kaikkein toimivimpia, mutta ei varmasti ole ainakaan haittaa siitä, että oppilaita ei ole sidottu koko päiväksi yhteen ahtaaseen pöytä-pulpettiyhdistelmään. Joskus voi olla hyväksi sekin, että voi hetken katsoa kauas, muualle kuin taululle. Ajatus voi kulkea paremmin, jos voi hetkeksi tuijottaa horisonttiin.

Kaikkien koulumuistot eivät varmastikaan ole yhtä seesteisiä. Jos on joutunut kiusatuksi tai koulunkäynti on kaiken kaikkiaan ollut karvasta, mielikuvat ovat epäilemättä toisenlaiset.

Koska koulua käydään pitkään ja siinä elämänvaiheessa, kun ihminen kehittyy, sen merkitys on suuri koko elämään. Koulun tarkoitus ei ole vain siinä, että sieltä saadaan hyviä arvosanoja jatko-opintoja varten, vaan se rakentaa elämää ja luo eväitä erilaisista tilanteista selviämiseen.

Jos muistot ovat huonoja, voi suotta karsastaa opiskelua koulun ja lukion jälkeen. Toisaalta joku saattaa koko ikänsä pyrkiä näyttämään kiusaajilleen, miten pystyy menestymään, joten elämä menee suorittamiseksi.

Koulu antaa eväitä siihenkin, miten selviytyy työelämässä, ei vain osaamisen puolesta vaan työntekoon suhtautumisen. Jos mieleen jää se, että kovan kiireen jälkeen on oikeus myös hengähtää, nauttia keväästä ja auringonpaisteesta, on tilanne hyvä.

Jos taas koulu on selviytymistaistelua, saattaa taistelumieliala kulkea mukana myös työuralla. Vaikkei töitä voi siirtää työmaan pihaan aurinkoiselle nurmelle, voi ainakin hengittää vähän aikaa syvempään ja tuijottaa ikkunasta. Se todennäköisesti tekee työpäivästä paremman eikä vähennä tuottavuutta. Toivottavasti koulukin antaa siihen yhä mahdollisuuden.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi