Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Juha
Honkonen
juha.honkonen@uutissuomalainen.fi

Esalainen

Sahaako Lahti omaa oksaansa?

Politiikassa eletään nyt jännittävää viikkoa: sunnuntaina on EU-vaalit ja hallitusneuvotteluissa kohtalon päivät.

Vaaleissa kiinnostavimmaksi kysymykseksi on noussut, rokottaako populisti- ja äärioikeistopuolueiden vehkeily Venäjän kanssa perussuomalaisilta kolmannen paikan.

Nyt näyttää siltä, että paikka jää saamatta – ainakin brexitin toteutumiseen asti. Näin ollen ainoiksi muutoksiksi puolueiden paikoissa jäisivät vihreiden lisämeppi ja keskustan yhden edustajan menetys.

Suomen EU-politiikassa puhaltavat samat tuulet kuin eduskunnassakin. Keskustelut ilmastonmuutoksesta ja maahanmuutosta yltyvät.

Eurodebatti ei sunnuntain jälkeen suinkaan laimene. Kenet SDP valitsee Suomen komissaariksi? Tehtävään ei ole koskaan valittu naista, ja vaarana on, ettei valita nytkään.

Komissaariksi ovat tyrkyllä Eero Heinäluoma, Miapetra Kumpula-Natri ja Jutta Urpilainen. Viimeksi mainittu ei ole vaaleissa ehdolla, mikä saattaa koitua hänelle kohtalokkaaksi. Se olisi sääli, niin karusti demarien puheenjohtaja Antti Rinne on edeltäjäänsä Urpilaista kohdellut. Ei ole tullut luvattua ministerinsalkkua eikä muutakaan merkittävää pestiä.

Heinäluoma on gallupien perusteella suositumpi kuin Kumpula-Natri. Jos se ratkaisee pelin entisen SAK-pomon eduksi, Suomi valitsee taas miehen. Se näyttäisi pahalta.

Hallitusneuvotteluissa Päijät-Hämettä kiinnostaa erityisesti Itärata. Eteneekö tuo Lahden seudun sivuraiteelle syöksevä hanke?

Rataa markkinoidaan kaksinaamaisesti. Toisaalta sanotaan sen lyhentävän Itä-Suomen matkaa Helsinkiin, toisaalta taas sanotaan sen maksavan 1,7 miljardia euroa. Ongelma on se, ettei hintaan lasketa Helsingin ja Keravan välistä Lentorataa. Se maksaa kaiken päälle 2,65 miljardia.

Lahti ajaa Lentorataa, koska sen ansiosta matka-aika Helsinkiin ja lentokentälle pienenee mukavasti. Tuleeko kaupunki kuitenkin samalla ajaneeksi Itärataa? Lentorata kun olisi osa sitä.

Missään tapauksessa tuo 13 minuuttia matkantekoa nopeuttava rata ei valmistu pitkään aikaan – Päijät-Hämeen onneksi. Sitä ennen pitää rakentaa paitsi Lentorata myös Helsingin rautatieasemalla kaukojunille tilaa antava Pisararata.

Ne maksavat yhteensä 4,5 miljardia euroa. Sitä rahaa ei ainakaan valtiolla ole. Vasemmistoliitto ja keskusta ovat pitkin viikkoa vääntäneet siitä, rahoitetaanko väylähankkeita velalla vai valtion omaisuutta myymällä.

Koska velkaa otetaan muihinkin menoihin ja esimerkiksi Caruna-kaupasta on huonot kokemukset, esitän kompromissia: ei rakenneta Itärataa ollenkaan.

Juha Honkonen
juha.honkonen@uutissuomalainen.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi