Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Markus
Pirttijoki
markus.pirttijoki@ess.fi

Esalainen

Pari vinkkiä Rinteelle ja yksi Skinnarille

Säätytalolta kuuluu kummia. Aikovat laittaa pari miljardia kiinni sellaisiin kiskoihin, joilla pääsee ajelemaan Porvoosta Helsinkiin puolessa tunnissa nykyisen vajaan tunnin bussikyydin sijaan. Aika kallis littera, sanoisin.

106 kilometrin raideyhteys Helsinki–Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan maksaisi ensimmäisen selvityksen perusteella 1,7 miljardia euroa. Summa on pelkkä arvio, ja voi vielä muuttua paljonkin. Alussa mainitsemani pari miljardia on arvio sekin, ja voi myös muuttua paljonkin.

Todennäköisesti tuolla summalla urakkakilpailun voittava taho ”unohtaisi” piirustuksista muutaman seisakkeen tai toisen kiskon. Näitä paisuvia budjetteja on nähty ennenkin, muun muassa surullisenkuuluisassa Länsimetron projektissa.

Arvoisa tuleva pääministeri Antti Rinne (sd.), sopiiko antaa pari vinkkiä tähän hankkeeseen liittyen.

Asiantuntijoiden mielestä ei ole mitään järkeä investoida täysin uusiin ratalinjauksiin. Helsinki–Porvoo–Kouvola-oikorata lyhentää matka-aikaa 13 minuuttia, ja Pietarista Helsinkiin pääsisi hulppeat 9 minuuttia nykyistä varhemmin. Tällaiset minuuttimäärät osuvat helposti siihen virhemarginaaliin, jonka VR:n myöhästymiset aiheuttavat.

Entäpä maanhankinnat? Sipoolaisella isännällä on vielä tuoreessa muistissa valtion pakolla liittämät maat Helsinkiin. Ei mikään hedelmällinen lähtökohta aloittaa neuvottelut pellon yli vedettävästä junaradasta. Asiantuntijat eivät pidä radan rakentamista kannattavana. Laskennallinen hyöty kustannuksiin nähden on olematon eikä valtiolla ole tällaisia rahoja – eikä niitä saa velaksikaan ottaa. Se olisi edesvastuuton perintötaakka seuraaville sukupolville.

Ehdotankin, että miljardien sijaan valtio varaisi joitakin kymmeniä tuhansia euroja sen selvittämiseen, että Kouvolassa junan kulkusuunta ei vaihdu. Tämän ratkaiseminen säästäisi ajassa helposti saman kuin älyvapaa itärata.

Jos uusi ratalinja on pakko rakentaa Itä-Suomen mieliksi, se kannattaa vetää Heinolasta Mikkeliin. Uutta rataa tarvitsisi rakentaa 20 kilometriä vähemmän kuin Porvoon kautta. Heinola–Mikkeli-rata olisi järkevä koko pohjoiselle Itä-Suomelle, koska etäisyys Helsinkiin on Mikkelistä lyhyempi Lahden kuin Kouvolan kautta.

Arvoisa tuleva elinkeinoministeri Ville Skinnari (sd.), vinkki teillekin. Junayhteydet ovat herkkä asia. Juna voi tuoda eduskuntaan – ja viedä sieltä pois.

Kysykää lisää edustajatoveriltanne Raimo Piiraiselta. Hän lupasi palauttaa yöjunan Kajaaniin. Kun näin ei tapahtunut, Piirainen äänestettiin neljäksi vuodeksi sakkokierrokselle.

Markus Pirttijoki
markus.pirttijoki@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi