Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Autojen uudet turvalaitteet voivat joskus jekuttaa

Autoihin on tulossa uusia, pakollisia järjestelmiä, joilla on tarkoitus edistää liikenteen turvallisuutta. Euroopan komissio on saanut sovittua, että nämä uudet turvateknologiat tulevat pakollisiksi vuodesta 2022 alkaen. Asia vaatii vielä hyväksymisen EU-parlamentissa ja neuvostossa.

Monissa autoissa on jo nyt teknologiaa, joka välittää tietoa nopeus-rajoituksista, hälyttää, jos auto kulkeutuu kaistaviivalle ilman vilkkua ja varoittaa tai jarruttaa, jos edessä on liikenne-este.

Kaikki uudistukset, joilla voidaan parantaa liikenneturvallisuutta ovat tervetulleita. Kuljettajan varomattomuus tai huomion herpaantuminen ovat usein osasyynä onnettomuuksiin, joten jos teknologiasta on apua, niin ainakin osa onnettomuuksista voidaan välttää. Tilastojen mukaan 90 prosenttia onnettomuuksista johtuu inhimillisistä tekijöistä.

Uudet teknologiat suojelevat paitsi kuskia itseään, myös matkustajia, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Pakollisiksi ovat tulossa henkilöautoissa muun muassa älykäs nopeudensäätely, peruutuskamera tai -anturit, tallennin onnettomuustapauksia varten, kaistantunnistaja, hätäjarrutusjärjestelmä ja testatut turvavyöt.

Monia tämäntyyppisiä ominaisuuksia uusissa autoissa jo on, ja tärkeää on kerätä käyttökokemuksia. Muuten eteen voi tulla tilanteita, joihin ei ole osattu varautua.

Oma autoni lukee nopeusrajoituksia ja ilmoittaa niistä näytöllä. Se on hyvä apu siihen, että nopeusmittarin lukema tulee tarkastettua paikoissa, joissa on alueellisia rajoituksia.

Kokonaan tällaisen teknologian varaan ei voi heittäytyä, sillä teknologia tekee myös virheitä. Esimerkiksi kerran Aleksia Vesijärvenkatua pitkin ylittäessäni näyttö kertoi yllättäen, että nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa. En tiedä, mistä auton kamera tiedon luki.

Toisessa vastaavassa tapauksessa pystyi jo päättelemään, mistä auto tietoa keräsi. Kivistönmäellä Kivimaan koulun kohdalla nopeusnäyttö tarjosi yllättäen 130 kilometrin rajoitusta osin itse lähimpään tasalukuun pyöristäen.

Vaalijulisteiden numerot kelpaavat siten kameralle yhtä hyvin kuin liikennemerkit. Seuraavissa vaaleissa ja muussakin katuvarsimainonnassa on tämäkin syytä ottaa huomioon julisteiden sijoituksessa ja numeroiden esille panossa.

Onneksi kukaan ei taida suunnitella toimintoa, joka kiihdyttäisi automaattisesti sallittuun nopeuteen. Yhtä huono tilanne olisi, jos satasen alueella yhden uutta teknologiaa käyttävän auton laitteet jarruttaisivat voimakkaasti väärästä signaalista.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi