Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Autoilussa tärkeintä on päästä ehjänä perille

Autoiluun liittyy monia pelillisiä, psykologisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia, joiden vuoksi se on monessa mielessä paljon muutakin kuin mikä on sen varsinainen tarkoitus.

Autoiluun liittyy monia pelillisiä, psykologisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia, joiden vuoksi se on monessa mielessä paljon muutakin kuin mikä on sen varsinainen tarkoitus.

Ydinajatuksena on saada itsensä, matkatoverinsa ja matkatavaransa perille ehjänä ja turvallisesti ilman, että on syntynyt vaaratilanteita tai vammoja muille ja toivon mukaan myös niin, että ilmastovaikutukset on otettu huomioon.

Tämän yksinkertaisen asian pitäminen mielessä auttaisi vähentämään onnettomuuksien määrää, mikä on kaiketi kaikkein tärkeintä. Tuskin mikään taho pitää autoilun ensisijaisena tavoitteena, että tulevaisuudessa esimerkiksi 10 kilometrin matkan taittaa kaksi minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin.
 

Näin voisi luulla. Kilpailuvietti, voitontahto, näyttämisen ja isottelun halu ja röyhkeys sekä kiire, väsymys ja elämisen paineet sotkevat tätä yksinkertaista kuviota ikävästi. Ajan voittaminen on monille autoilun tärkein seikka ja siihen pyritään riskejä ottaen ja vaaroja aiheuttaen.

Huolia nousee mieleen siitä tiedosta, että jo 17-vuotias voi saada ajokortin, jos koulumatkan pituus tai tavoitteellinen harrastaminen sitä vaativat. Veikkaan, että tavoitteellisesti harrastavien, lähes 17-vuotiaiden nuorten määrä kasvaa räjähdysmäisesti.
 

Suoranaista pelkoa aiheuttaa se, että ensi marraskuussa jo 15-vuotias voi päästä kevytauton rattiin ja ajaa muun liikenteen seassa 60 kilometrin tuntivauhtia. Tuntuu vaikealta uskoa, että senikäinen kykenisi hallitsemaan kulkuneuvon lisäksi liikennesäännöt ja itsensä muun liikenteen seassa ja etenkin pelkän mopokortin tarjoaman osaamisen turvin.

Toivon vanhemmilta pitkää pinnaa, sillä heidän vastuullaan on arvioida, kykeneekö oman perheen murrosikäinen toimimaan järkevästi liikenteessä.

Laitteiden hallinta ei varmasti ole ongelma vaan kaikki muu siinä ympärillä. Kavereiden vaikutus on siinä iässä usein vahvempi kuin vanhempien, mikä kannattaa myös muistaa ennen kuin lähtee mopokortti- tai kevytautokaupoille.
 

Voi olla, että ikääntyvä täti täällä kantaa turhaa huolta. Ajokilometrejä ja havainnointia liikenteessä on kuitenkin takana sen verran paljon, että en pysty tällaisia uudistuksia tukemaan.

Liikun melko paljon pitkin maakuntaa ja pääsääntönä voi pitää, että jokunen nuori mies ajaa ohi kohtalaisen vanhalla autolla kelillä kuin kelillä, vaikka ajaisin nopeusrajoitusten mukaan. Jos nämä parikymppisetkään eivät malta, miten viisi vuotta nuoremmat, joilla ei ole edes ajokoulun antamaa osaamista? Vaikka uudistuksia ei peruta, ehtoja voidaan onneksi tiukentaa.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi