Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Vili
Uuskallio
@ViliUuskallio vili.uuskallio@ess.fi

Esalainen

Ei pidä potea huonoa omaatuntoa siitä, ettei julkaise somessa mitään

Isku Areenan seisomakatsomossa parrakas herra nojailee kaiteeseen. Hän ei jaksa seurata peliä, vaan selailee Facebookia. Järkyttyneenä panen merkille, miten ruudulla vilahtelee kuvia ruoka-annoksista! Kotiruokaryhmä on vienyt voiton kiekkoviihteestä, vaikka ei se peli nyt niin tylsää ollut.

Joulukonsertissa istuvan yleisön keskeltä nousee tämän tästä käsipari ja älykännykän kirkas näyttö. Keski-ikäinen nainen ottaa artisteista kuvia kymmenittäin. Otokset näyttävät olevan sinne tänne vinksallaan, mutta kai joku niistäkin päätyy Facebookiin.

Nuorison suosiossa ovat etenkin Facebookin vuonna 2012 ostama Instagram sekä Googlen omistuksessa oleva YouTube. Molemmat tarjoavat lukemattomia helmiä, mutta samalla koukuttavaa silppua määrät tolkuttomat määrät.

Sosiaalisen median suosioon liittyvistä haitoista on puhuttu ja kirjoitettu vuosien ajan. Höpöhöpövideoiden ja meemien selailu on pois vaikkapa läheisten kanssa vietetystä ajasta, ulkoilusta sekä kirjojen ja uutisten lukemisesta.

Facebookin algoritmit jakavat ihmisiä karsinoihin, joihin pahimmassa tapauksessa suodattuu vain valheita ja vihaa. Some tarjoaa välineen disinformaa­tioon perustuvaan vaikuttamiseen. Keskustelu kääntyy helposti epä­asialliseksi ja myrkyttyy ilman, että siihen puututtaisiin. Facebook on myös joutunut skandaaleihin avat­tuaan käyttäjiensä tietoja yhteistyökumppaneilleen.

Facebookin johtoon kuulunut Chamath Palihapitiya kertoi vuosi sitten tuntevansa suurta syyllisyyttä siitä, että hän on ollut mukana rakentamassa Facebookia ja nostamassa sitä menestykseen. ”Ei yhteiskunnallista keskustelua, ei yhteistyötä, virheellisiä tietoja, valheita”, hän kommentoi.

Itse kirjaudun Facebookiin vain työasioiden vuoksi tarpeen vaatiessa. Omalta Facebook-sivuiltani poistin kaiken sisällön pari vuotta sitten. Samansuuntaisia ratkaisuita ovat tehneet monet muutkin.

Sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä arvioi elo-syyskuussa Facebookin mainoskoneen lukuihin ja eri kyselyihin viitaten, että Facebookin käyttö näyttää laskeneen Suomessa päivätasolla noin 300 000 käyttäjällä. Esimerkiksi DNA:n huhtikuisen kyselyn mukaan Facebookilla oli enää 2,2 miljoonaa käyttäjää päivässä.

Talouselämä puolestaan uutisoi syyskuussa, että kolme neljästä amerikkalaisesta oli joko tiukentanut Facebookin yksityisyysasetuksiaan tai lopettanut käytön.

Someen kannattaa viestittää vain silloin, kun on asiaa. Myös läheisten kanssa viestittely on suositeltavaa. Ravintola-annosten kuvaamisen voi jättää vähemmälle. Konserteissa kannattaa keskittyä hetkeen ja nauttia esityksestä. Eikä pidä potea huonoa omaatuntoa siitä, ettei julkaise somessa mitään.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi