Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Journalismi ei ole PR-toimintaa

Journalismiin kuuluu olennaisesti epäkohdista kirjoittaminen, vaikka se ei itsetarkoitus saakaan olla. Ajoittain varmasti kaikki mediat kuulevat väitteitä, että lehdessä olisi vain kielteisiä uutisia. Se ei itse asiassa pidä paikkaansa, sillä lehdet kertovat myös paljon positiivista: Tapahtumista, uusista yrityksistä ja työpaikoista, uusista ideoista, kehityshankkeista ja onnistumisista.

Sanomalehtien tehtävänä ei kuitenkaan ole kertoa vain sellaisesta mikä on mukavaa ja kivaa. On toki yhteiskuntia, joissa on valittu tämä linja, mutta ne eivät kuulu länsimaisen sananvapauden piiriin.

Suomessa ja muualla länsimaissa epäkohtien esiin nostaminen on aina kuulunut toimittajien työn ytimeen ja johtaa parhaimmillaan siihen, että ongelmat nousevat puheenaiheiksi ja toivon mukaan jopa ratkaistaan.

Usein epäkohdista kirjoittaminen johtaa palautteeseen, jossa katsotaan, että kyse on lehden omasta ajojahdista. Toimituksilla ei oikeas­taan saa olla sen paremmin ystäviä kuin vihollisiakaan – emme tee juttuja itseämme varten vaan siksi, että lukijat saisivat tietoa merkittävistä ja ajankohtaisista asioista. Niihin mahtuu myös ikäviä uutisia.

Kaveeraaminen voisi johtaa siihen, että ikäviä asioita hyssyteltäisiin ja toisaalta kielteinen suhtautuminen siihen, että ikäviä asioita paisuteltaisiin tarpeettomasti. Ammattimaiseen journalismiin ei kuulu kumpikaan.

Osallistuin marraskuussa kotimaisen media-alan suurimpaan vuosittaiseen seminaariin ja mieleen jäi muun muassa George Orwellin lause (englannista suomeksi vapaasti käännettynä): ”Journalismi on sitä, että julkaisee jotakin, jota joku ei halua julkaistavan – muu on markkinointia.”

En ehkä näe asiaa ihan näin mustavalkoiseksi, mutta maakunnallinen PR-toimisto sanomalehti ei ole. Maakunnan asukkaiden edun ajaminen kuuluu monen maakuntalehden linjaan, mutta ei tarkoita pelkkää myötäkarvaan sukimista.

Nykyisin markkinointia ja toisaalta kielteisiä viestejä tulvii joka tuutista, sosiaalinen media takaa sen. Sanomalehtien omat korjauskäytännöt kuitenkin varmistavat sen, että virheet oikaistaan ja että kritiikin kohteeksi joutunut saa välittää lukijoille lehden kautta oman kannanottonsa tai vastineensa.

Virheiden oikaisemiskäytännöillä taataan luotettavuus, ei virheiden peittelyllä.

Toki tärkeää on, että asiatiedot tarkistetaan aina etukäteen. Erityisen tärkeää tietojen tarkistaminen on nykyaikana, jossa mielipiteitä, uskomuksia ja kokemuksia pidetään herkästi tutkitun tiedon kanssa samanarvoisina. Esimerkiksi ilmaston lämpeneminen on faktaa, eikä kumoudu mielipiteellä.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi