Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Heidi
Asplund
heidi.asplund@ess.fi

Esalainen

Kuka enää haluaisi ostaa dieselauton?

Vaaleansinertävä auto seisoo siskon kotipihalla jo toista vuotta. Kukaan ei halua sitä.

Siinä ei tavallaan ole mitään vikaa. Se on kymmenisen vuotta vanha, sillä ei ole ajettu hirveästi ja se toimii. Kaiken lisäksi se on hirveän söpö.

Se jäi meille, kun isämme kuoli. Nyt emme pääse siitä eroon. Viiden tonnin auto ei kiinnosta ketään edes kahdella tonnilla. Kukaan ei halua enää dieselautoja.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan dieselautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli vuonna 2008 lähes puolet. Viime vuonna osuus oli enää 30 prosenttia.

Dieselautojen etuna on ollut se, että diesel on ollut selvästi bensaa halvempaa. Lisäksi dieselautot ovat kuluttaneet selvästi vähemmän. Dieselin käyttövoimavero on kova, mutta jos on ajanut vähänkään pidempiä matkoja, dieselauto on tullut kokonaisuudessaan halvemmaksi.

Dieseliä käytetään yhä enemmän muun muassa laivoissa ja lämmityksessä korvaamassa vielä raskaampia polttoaineita. Kuorma-auto- ja muu hyötyliikenne käyttää aikaisempaa enemmän dieseliä, koska kauppa käy maailmalla kovana.

Kun dieselin varastot ovat pienentyneet, hinta on kivunnut paikka paikoin jopa bensaa kalliimmaksi. Siihen päälle tulee vielä kova käyttövoimavero, joten dieselauton käytössä ei ole enää mitään järkeä.

Marraskuun alussa kansalaisaloite dieselveron poistamiseksi keräsi jo ensimmäisenä päivänä yli 70 000 allekirjoitusta. Huoli dieselautojen tilanteesta on selvästi kova.

Auto on monelle suomalaiselle kodin jälkeen kallein hankinta. Jos yhtäkkiä auton arvo häviää, tulee monelle ongelmia. Autoa ei voi vaihtaa itselle sopivampaan eikä siitä pääse muutenkaan eroon.

Vaikka poliitikot kansalaisaloitteen suuren suosion jälkeen riensivätkin kilvan vakuuttamaan, että dieselautojen ongelmalle pitää tehdä jotain, on se helpommin sanottu kuin tehty.

Dieselin polttoainevero on ollut bensaa alhaisempi, koska sitä on pidetty bensaa ympäristöystävällisempänä. Enää näin ei ajatella.

Jos käyttövoimavero poistettaisiin, kasvaisi paine nostaa dieselin polttoaineveroa. Se taas nostaisi dieselin hinnan selvästi bensaa korkeammaksi.

Koska pääosa ammattiautoilijoista käyttää dieseliä, olisi dieselin jyrkkä hinnannousu kova isku monelle yritykselle.

Jotain täytyisi keksiä. Muuten satojentuhansien suomalaisten autot menettävät arvonsa.

Me pääsimme sisarusteni kanssa helpolla. Eihän meillä ollut omia rahoja kiinni siinä autossa.

Lopulta annoimme periksi. Veimme auton romuttamolle.

Heidi Asplund
heidi.asplund@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi