Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Vili
Uuskallio
@ViliUuskallio vili.uuskallio@ess.fi

Esalainen

Kulkukauppa paljastaa reitit ja pysähdykset

Lahtelaiset voivat ensi syksystä alkaen tienata virtuaalirahaa valitsemalla auton sijasta bussin, kävelyn tai pyöräilyn. Kaupungin tavoitteena on saada vähintään 1 300 lahtelaista mukaan liikkumisvalinnoilla käytävään Kulkukauppaan.

Ensimmäisenä maailmassa kokeiltava henkilökohtainen päästökauppa on osa EU:n tuella toteutettavaa Citicap-hanketta, jossa rakennetaan kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelma. Liikkumista seurataan kännykkäsovelluksella, joka valmistuu huhtikuussa.

Espoolaisen Moprimin kehittämä sovellus on jo testikäytössä ja ladattavissa Android-puhelimiin. Moprim Citicap -sovellus pohjautuu valmistajan mukaan ”koneoppivaan kiihtyvyysanturidatan analyysiin”.

Kymmenen päivän kokeilun perusteella sovellus on koukuttava. Koneoppiminen näyttää kuitenkin olevan kesken, sillä sovellus tekee ainakin vielä liikaa virheitä.

Työmatkapyöräilyni ensimmäinen puoli kilometriä onkin muka ollut autoilua. Virhe selittynee siltä, että olen ajanut pitkää loivaa alamäkeä. Mäkisessä Lahdessa virheellisiä tunnistuksia voi tulla kiusallisen paljon, ellei järjestelmää saada parannettua.

Autoilua sovellus voi luulla pyöräilyksi, jos eteneminen on esimerkiksi ruuhkan takia verkkaista. Autoileva kaupunkilainen voi siten saada ansiottomia pyöräilykilometrejä.

Reittien kirjaamisessa ilmenee myös katkoksia. Erääseen autoilupäivääni sovellus keksi kuvitteellisen pyöräilymatkan, jonka reitti kulki kortteleiden lävitse. Sovelluksen käyttäjän on mahdollista itse korjata virheellisiä tunnistuksia, jos viitseliäisyyttä riittää.

Sovellus ei huomioi ajoneuvokohtaisia päästöeroja tai kimppakyytejä. Käyttäjien rehellisyyden varaan jää, tulevatko kaikki matkat dokumentoitua.

Itse liikuin kymmenen päivän aikana enimmillään 138 kilometriä päivässä. Jos olisin jättänyt työpuhelimeni vapaa-ajanmatkalta kyydistä pois, noin 27 kilon hiilidioksidipäästö olisi jäänyt sovellukselta havaitsematta.

Sovelluksessa näkyvät hiilijalanjälki, kuljettu matka ja käytetty aika. Kulkukaupan käyttäjien kannattaa huomioida, että oma liikkuminen tulee tarkasti dokumentoitua. Sovellus kirjaa kartalle kulkureittien lisäksi kohteet, joissa on oltu paikoillaan sekä pysähdysten tarkat kestot.

Kuljetut matkat päivittyvät sovellukseen oletuksena kerran tunnissa, joten tulokset näkyvät viiveellä. Omien havaintojeni perusteella sovellus ei kuluta kohtuuttomasti puhelimen akkua.

Kulkukauppa on mahdollisine puutteineenkin tervetullut väline omien liikkumistottumusten pohtimiseen. Lihasvoimin ja bussilla liikkuvat palkitaan muun muassa uimahalli- ja kulttuurilipuilla sekä yritysten tarjoamilla alennuksilla.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi