Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Mervi
Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi

Esalainen

Paikallismedia on kuin lähikauppa tai tuttu kampaamo

Moottoripyöräkerho Helvetin Enkeleillä oli jo vuosia sitten logo ”Support your local Hells Angels”. Täällä Lahdessa tuo paikallisen toiminnan tukemiseen innostava kampanja on otettu isosti ja näkyvästi käyttöön ilman Helvari-lisäystä. Support your local sitä ja tätä, on tapahtumaa ja T-paitaa.

Lahdessa ja ympäristössä ollaan myös äärettömän ylpeitä lähellä tuotetusta ruuasta. Vellamon nimissä on tehty lähiruokamenuja jo vuosia, ja säännöllisesti paikalliset ravintolat muistavat kertoa, miten lähes kaikki mahdollinen tässä ruuassa on tehty lähellä tuotetuista tai jalostetuista aineksista.

Paikallisesti järjestetään katutaidetta ja korttelitapahtumia, joissa muistetaan olla ylpeitä Lahesta. Urheilupuolella heilutetaan lippua omien puolesta ja joskus kuulemma käydään oikein kädestä pitäen kertomassa muiden kaupunkien joukkueiden kannattajille, ketä oikeasti kuuluisi kannattaa.

Pitäjän somekommentaattorit ovat tietenkin oma lukunsa. Kun Lahdessa tapahtuu jotain, lahtelainen tekee jotain tai lahtelainen on jotain mieltä, nimettömät lahtikriitikot kantavat hekin oman kortensa kekoon. On hykerryttävää nähdä, mitä kaikkea paikallisen pilkkaamisen nimissä keksitään.

Oman osansa saavat täällä vaikuttaneet tai vaikuttavat rikkaat, yrittäjät, ulkomaalaiset tai Suomen kansalaiset, joilla on eksoottinen sukunimi. Omalla tavallaan myös nämä pauhaajat ovat salaa ylpeitä paikallisuudestaan. Kaiken lisäksi he ovat luovia, mielikuvitusta käyttäviä ja värikkäitä ilmaisussaan. Voimme olla heistäkin ylpeitä.

Me täällä lehdessä pyrimme raportoimaan alueen tapahtumista sen minkä kerkiämme, vaikka median murroksen takia julkaisemme paljon myös useamman lehden yhteistyön tuloksena syntynyttä materiaalia.

Paikallinen media, oli kyseessä sitten pitäjän pieni sanomalehti, maakuntalehti, paikallisradio tai kaupunkilehti on kuin palveleva kivijalkaliike, jossa asiakas tunnetaan. Se on uutisvirran lähileipomo tai tiedonjaon pienpanimo.

Valitettavasti alati pienenevät toimitukset eivät pysty palvelemaan kuin supermarketti, josta saa kaikille kaikkea, jos vain jaksaa kävellä kilometrin hakeakseen sokeria. Sen sijaan paikallismedia on kuin lähikauppa tai tuttu kampaamo, jossa kysellään kuulumiset samalla kun laitetaan raitoja. Se, missä tekijät tunnetaan ja jotka elävät samaa paikallista arkea kuin ne, joiden arjesta se kirjoittaa.

Niin että kun Mukkulassa syttyy ostarilla palo, kello 5.20 lehdestä lähtee palopaikalle useampikin toimittaja ja valokuvaaja, kaikki kesken makeimpien unien herätettyinä. He poikkeavat palopaikalla ottamassa videoita sammutustöiden etenemisestä ja jututtavat ihmisiä. Valtakunnallinen media kertoo, että ”lahtelaisessa ostoskeskuksessa syttynyt tulipalo tuhosi useita liikerakennuksia”. Paikalliset mediat tietävät kertoa, että Nissen grilli paloi ja että S-Marketista menivät irtokarkitkin roskikseen.

Ja tämän takia, Support your local media myös. Jotta saat jatkossakin tietää.

Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X