Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Mikael
Hoikkala
mikael.hoikkala@ess.fi

Esalainen

Älypuhelin vie usein keskittymiskyvyn - kohtuullisella käytöllä paheesta voi kuitenkin tehdä hyveen

Älypuhelin on useissa tilanteissa keskittymiskyvyn pahin vihollinen. Siihen pätee kuitenkin sama kuin moniin muihinkin houkutuksiin: kohtuukäytöllä paheesta voi tehdä hyveen.

Ryhdyin kesälomani lopulla etsimään puhelimen sovelluskaupasta kuntopiirisovellusta. Olen aina ollut liikunnallinen ja pitänyt urheilemisesta, mutta kuten kuvasta voi päätellä, punttisalilla en ole liikaa viihtynyt.

Viime vuosina salikäynnit ovat olleet niin satunnaisia, että satunnaisuudesta on tullut sääntö. Orastava innostus on aina karahtanut motivaatio- ja ennen kaikkea keskittymisongelmiin. Onkohan painoa nyt liikaa vai liian vähän, rikonko itseni vai harjoittelenko liian kevysti, ai hitsi pitää muuten mennä kauppaan treenin jälkeen. Kun aivot pyörittävät näitä ajatuksia, liikkeet ovat epäpuhtaita ja vajaatehoisia, eikä edistystä tapahdu.

Niinpä kävi niin, että älypuhelin, tuo arkipäivän keskittymisterroristi, auttoi fysiikkatreeneissä löytämään kateissa olleen fokuksen.

Haarukoin useista vaihtoehdoista sopivalta vaikuttaneen kuntopiirisovelluksen, latasin ja innostuin heti. Liikesarjat alkavat ja loppuvat vihellyksillä, ja välillä tulee ohjeita liikkeen oikeaoppiseen suorittamiseen. Äänessä ei tällä kertaa ole valmentaja tai liikunnanopettaja, vaan koneääni. Rytmi on tiivis, ajatus ei pääse karkaamaan minnekään.

Musiikki, olet ollut kiva kaveri monissa treeneissä, mutta olet monesti häirinnyt olennaiseen keskittymistä. Tästedes korva­napeistani kuuluu kellon tikitystä ja treenien ”ohjaajan” ääntä.

Alle kymmenen minuutin kotitreeneillä ei rakenneta huippukuntoa, mutta ne voivat antaa alkusysäyksen säännölliseen harjoitteluun, johon kynnys on aiemmin tuntunut korkealta. Uskon tässä porttiteoriaan. Kevyiden kotijumppien jälkeen on helpompi uskaltautua ihmisten ilmoille vaativampiin harjoituksiin.

Kännykän kuntopiirisovellus ei korvaa ryhmäliikuntatunteja tai personal traineria, vaan toimii niiden täydentäjänä. Minäkin olen hyödyntänyt aiemmin oppimaani ja joutunut hiukan soveltamaan, koska sovelluksen valmiissa ohjelmissa on liikesarjoja, joilla saan paikkani jumiin.

Kuntopiiri – siis tiiviillä rytmillä ja oman kehon painolla tehtävä harjoitus – on hyvä treenitapa minunkaltaisilleni, joille raaka raudan kiskominen ei niin maistu. Saman suosituksen antaa myös kansainvälisesti arvostettu huippuortopedi Lasse Lempainen (Helsingin Sanomat, 18.8.).

Mainittakoon vielä, että Jari Litmasen fysiikkaharjoittelu perustui jalkapallouran huippuvuosinakin kuntopiiritreeniin hyvin kevyillä painoilla. Hän halusi voimansaannin ohella huolehtia liikkuvuudesta. Jos löydät lehtikuvia Litmasesta ilman paitaa, voit todeta, että aika timmiin kuntoon silläkin metodilla pääsi.

Lihastreeni vaatii kunnollista keskittymistä. Litmasella se kyky on luonnostaan, minulla ei. Kiitos älypuhelimelle, joka auttaa saamaan ajatukset oikeille raiteille.

Seuraavaksi varmaan sitten mindfulness-sovellus, joka teroittaa keskittymiskykyä muuallakin arjessa.

Mikael Hoikkala
mikael.hoikkala@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi