Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Teemu
Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi

Esalainen

Olen ristiriitaisella tavalla ylpeä kahdesta vähäsanaisen imagon tyypistämme maailmalla

Kansallinen ylpeys pääsi yllättämään hiljattain kännykkäkaupoilla.

Hankinnassa oli ekaluokkaisen ensipuhelin. Luureja vertaillessa Nokia-merkkinen puhelin pisti silmään hyvällä tarjouksella.

Lopulliseen valintaan vaikutti kieltämättä se, että kännykkää myy nykyään lisenssillä suomalainen it-yhtiö, HMD Global. Kiinassahan puhelimet toki valmistetaan.

Vaikka yhtiö ei käytä nerokkaaksikin luonnehdittua mainoslausetta Connecting People, hyödynnetään myyntipaketissa edelleen tunnettua, tuotemerkkiin liitettyä, teemaa kahdesta yhdistyvästä kämmenestä.

Edellinen kokemukseni suomalaisyrityksen markkinoimasta puhelimesta on aikaa ennen Nokian puhelinliiketoiminnan vaikeuksia. Tuotteiden käytettävyys lopahti ja liiketoiminta myytiin lopulta katkeransuloisesti Microsoftille, jonka PC-käyttäjäjärjestelmästäkin minulla on nuoruudesta nostalginen kokemus. Ristiriitaisia tunteita aiheuttavaa uutista kuuntelin viisi vuotta sitten autoradiosta Hennalan S-marketin pihassa.

Nyt paketin avaamisen jälkeen se sitten tapahtui, kun kapulan käyttöä pojan kanssa harjoittelimme. Puhelun ja viestin oletussoittoäänet olivat täysin samat kuin silloin joskus ennen omassa kännykässäni. Lävitseni kulki tunnelatautunut nostalgiahumaus. Jäin pohtimaan, mistä siinä kaikessa oli kysymys. Miten tällaiset tuotebrändin osaset voivat aiheuttaa näin voimakkaita reaktioita. Kyse on tietenkin ammattitaitoisesta markkinoinnista, johon juuri tämän tuotteen kohdalla liittyy myös ylpeyttä suomalaisesta edelläkävijyydestä, jota hehkutettiin parikymmentä vuotta sitten harva se päivä talousuutisissa.

Kokemukseni mukaan kansallinen ylpeys yrityksiä kohtaan ei ole kovin suosittua. Tai ainakaan siitä ei pidetä suurta meteliä kaveriporukoissa. Urheilussa ja kulttuurissa se on huomattavasti yleisempää ja ehkä jopa sallitumpaa, vaikka niissäkin liikkuva isot rahat.

Viime viikolla julkaistiin suomalaisesta formulatähdestä kertova kirja Tuntematon Kimi Räikkönen, josta povataan kansainvälistä myyntimenestystä. Suomessa kirjan ensimmäinen painos myytiin nopeasti loppuun. Räikkösen tyyli jakaa ihmisten mielipiteet, mutta formuloiden kuninkuusluokan maailmanmestaruus nostaa kansallisia ylpeyspisteitä merkittävästi.

Lue myös: Kirja-arvio: Aiemmin Räikköstä rentoutti pullo, nyt vapaa-aikaa hallitsee perhe
 

Suomessa huomiota herättävän mehukas asetelma oli se, että kirjan kirjoittaja on nimenomaan Kari Hotakainen. Meidän kaksi vähäsanaisen imagon omaavaa tyyppiämme maailmalla. Ylpeä? Ristiriitaisella tavalla kyllä.

Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X