Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Anne
Honkanen
anne.honkanen@ess.fi

Esalainen

Lisää vieraita kieliä ja entistä aiemmin, kiitos!

Suomalaisten vieraiden kielten osaamisesta kannetaan huolta. Englantia osaavat lähes kaikki, mutta muiden kielten osaaminen on kaventunut.

Suomalaisten kielitaitoa selvittänyt professori Riitta Pyykkö päivitteli STT:n haastattelussa viime viikolla, kuinka kukaan ei kohta osaa mitään muuta kuin englantia. Pyykön mukaan vapaaehtoisten valinnaisten kielten valitseminen on vähentynyt jyrkästi ja esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa kirjoitetaan huomattavasti vähemmän lyhyitä kieliä kuin ennen.

Hallitus on vastannut tähän huoleen aikaistamalla vieraan kielen opetuksen alkamista. Ensimmäisen vieraan kielen opetus aloitetaan ensi syksynä kaikissa suomalaisissa kouluissa jo ensimmäisellä luokalla.

Aikaistaminen on erittäin hyvä juttu, sillä kaikki lasten kanssa tekemisissä olleet tietävät, miten helposti pienet lapset omaksuvat uusia asioita tuossa elämänsä vaiheessa. Uskon, että yhden vieraan kielen opetuksen aikaistaminen ei kuitenkaan tule ratkaisemaan ongelmaa. Lasten pitäisi saada halutessaan opiskella useampia vieraita kieliä kuin nyt, ja niiden opettaminen pitäisi aloittaa aikaisemmin.

Luultavasti uudistus ei tule kaventamaan kovin merkittävästi englannin valtaa. Kieltenopetusta on varhennettu jo monilla paikkakunnilla, ja näissä kokeiluissa englanti on ollut ehdoton ykköskieli.

Pyykkö esittikin selvityksessään, että ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi suositeltaisiin pääsääntöisesti jotain muuta kieltä kuin englantia. Hänen mukaansa ehdotus ammuttiin kuitenkin alas, koska sitä pidettiin epärealistisena. Jos perhe muuttaa, saattaa edessä hyvinkin olla tilanne, ettei lapsi voikaan jatkaa jonkun ”eksoottisemman” kielen opiskelua uudella paikkakunnalla.

Ymmärrän hyvin, miksi vanhemmat niin mielellään valitsevat englannin ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi lapselleen. Se on nykyisin maailmalla valtakieli, joten vanhemmat haluavat tietenkin varmistaa sen osaamisen.

Mielestäni ongelma ei olekaan siinä, että suomalaiset valitsevat ”liikaa” englantia. Ongelma on siinä, mitä muita kieliä ja missä tahdissa koululaisten lukujärjestyksiin voidaan lisätä.

Lahdessa alakouluissa kahta vierasta kieltä voi opiskella vain, jos ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi on valittu joku muu kuin englanti. Miksi samaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla myös niille, jotka ovat valinneet ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi englannin? Painotetussa opetuksessa kielivaihtoehtoja on vielä vähemmän.

Entä miksi ruotsin kielen opetus aloitetaan vasta seitsemännellä luokalla, jos se ei ole ensimmäinen vieras kieli? Yläkouluun siirtyminen ei ehkä ole paras hetki ruotsin opiskelun aloittamiselle.

Anne Honkanen
anne.honkanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X