Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Hanna
Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Esalainen

Robotti on niin fiksu, että se on päätellyt minulla olevan hurjasti rahaa patjan alla

On epämiellyttävää ajatella, kuinka paljon ulkopuolisilla tahoilla on tietoa siitä, mistä olen milloinkin kiinnostunut. Ei tarvitse kuin käydä katsomassa, millaisia valaisimia on nykyisin tarjolla, kun jo seuraavalla kerralla Facebookiin mennessä odottavat valaisinmainokset. Se on kiusallista.

Samoin tietysti käy, jos surffailee katsomassa erilaisia lomamatkoja tai lento-hotelliyhdistelmiä. Facebook tietää tuota pikaa jo senkin, mikä suunta kiinnostaa.

Hotellitarjouksia tupsahtaa esiin myös muilla sivuistoilla, joissa käy kirjautuneena, ja pian sähköpostikin tarjoaa huippualennusta vain minulle juuri siitä kohteesta, jota edellisen kerran tutkailin.

Matkasivuilla seikkailu ei minulla yleensä johda mihinkään, vaan pidän sitä yhtenä tapana paeta Pohjolan karua ilmastoa. Tarvitseeko mainostajien tietää, mistä haaveilen?

Toki mainostaminen menee joskus myös pieleen. Jokunen vuosi sitten olin huolissani suhteellisen nopeasta laihtumisesta ja kun kävin googlettamassa asiasta, aloin saada vinkkejä erilaisista laihdutustuotteista. Aika toki korjasi ongelman itsestään ja turhankin nopeasti. Silti tämä tieto panee miettimään, mitä tietoa Googlesta kannattaa kaivaa.

Vaikka mainokset kohdistuvatkin automaattisesti, eivätkä ihmisten välittäminä, en haluaisi, että koko kulutushistoriani on jossakin tiedossa. Kun nykyisin ostokset tekee yleensä kortilla ja vilauttelee kassoilla erilaisia etukortteja, keräytyy dataa kyllä riittävästi.

Kenties edellä mainitusta syystä minulle on alkanut tulla sähköpostilla myös sijoitusvinkkejä. Tosi asia nimittäin on, että en pidä shoppailusta enkä yleensä osta mitään turhaa. Kenties jokin robotti on niin fiksu, että se on päätellyt minulla olevan hurjasti rahaa patjan alla.

Ei itse asiassa ole.

Sijoitustarjouksia on tullut kahta tyyppiä: joko annetaan mahdollisuus sijoittaa rahaa uuteen yritykseen tai tarjotaan lomaosaketta esimerkiksi Thaimaasta, jonne en tunne halua matkustaa jo senkään vuoksi, että sen ilmasto on minulle liian kuuma.

Tällaiset viestit alkavat yleensä hyvin tuttavallisesti ”Hei Hanna!” ja puhuttelevat minua kuin vanhaa ystävää. Ärsyynnyn jo siitä, koska nämä jannet ja jonit eivät ole kavereitani.

Toki mainontaa voi myös rajoittaa. Esimerkiksi Facebookista voi poistaa mainostajien käytöstä tietoja, joiden perusteella ne hakevat osumia.

Sen sijaan selainkäyttäytymiseen perustuvaa verkkomainontaa tulee tarjolle, vaikka poistaisi kohdentamisen käytöstä. FB itse kertoo, että mainoksia tulee samaan tahtiin, mutta ne ovat ”vähemmän osuvia”. Kuulostaa riskiltä, jonka aion ottaa.

Hanna Myyrä
hanna.myyra@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko nyt 4 kk vain 10 € / kk

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X