Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Mervi
Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi

Esalainen

Megaluokan moka Ruotsin postilta: hävitti mummun tuhkat

Tällä viikolla julkaistiin T-Median tutkimus siitä, millainen maine yrityksillä on kansalaisten silmissä. Listan kärjessä komeilevat Kone, Supercell ja Ponsse. Tekstiilivalmistaja Finlayson on myös tehnyt nousun listan kärkeä kohti, kiitos rohkeiden linjavetojen ja yhteiskunnallisen keskustelun herättelyn.

Jonkun pitää olla myös listan lopussa ja ketkäs ne siellä pitävät perää: verovaroja loputtomasti nielevä kaivosyhtiö Terrafame, ahneuden toinen nimi eli sähköyhtiö Caruna ja sitten tämä Posti.

Jos suomalaiset kuvittelevat, että meidän Postimme on surkea, niin rajan takana on vielä huonompi. Se on Ruotsin oma lähetysten irvikuva, PostNord – tai kuten siellä sanotaan, PostMord. Tunnetaan myös nimellä PostFuck.

PostNordilla on tänä kesänä ollut megaluokan hankaluuksia lähetysten toimittamisessa.

Minulta ne pösilöt hukkasivat kolmeksi viikoksi satojen eurojen arvoisen, yli kahdeksan kiloa painavan paketin. Ei se vielä mitään: Ruotsissa on paikkakuntia, jonne ei kesällä tullut lainkaan postia viikkoihin, tai posti on tullut huomattavasti myöhässä. Tuttavat kertovat, miten kalliiksi tulee maksaa karhulaskuja sen takia, että alkuperäinen lasku tuli kovin myöhässä tai ei ollenkaan.

Entäs se, kun ne hukkasivat kokonaisen auton moottorin. Ei, sekään ei ole vielä mitään.

Lue myös: Suomalaismies sai postissa ylinopeussakon Unkarista - vaikkei ole ikinä käynyt siellä
 

”Missä on isoäitimme”, kysyi ruotsalaisperhe, jonka oli laittanut mummun tuhkat lintukodon postin kuljetettavaksi. Suku odotteli, että pääsevät laskemaan uurnan maahan, mutta pahus kun isoäidin uurna tuhkineen katosi.

Kun näitä kadonneita paketteja – niin Suomessa kuin Ruotsissakin – yrittää jäljittää, asiakaspalvelut sanovat että ”meillä ei ole sellaista lähetystä” tai ”jännä juttu, missähän se on”. Tarpeeksi monta kertaa kun kysyy, niin ne lakkaavat vastaamasta. Kokeilkaa huviksenne, siitä saa päiväkausiksi hupia.

”Huomenta, tässä lähetystunnus, onko paketti löytynyt?”, kirjoittelin joka aamu Postin pojille. Ei ollut.

Samma på svenska. ”God morgon, har du hittat mitt paket?". Nej, tyvärr.

Mitä asiakas voi tehdä? Ei mitään, paitsi huutaa lattialla hulluuden partaalla että ”jag vill ha mitt paket nu!”

Tulihan se paketti lopulta. Tavarantoimittaja ei enää laita lähetyksiä PostMordin kyytiin, vaan käyttää lähettipalvelua. Näin on vähemmän sekoiltavaa kahden maan posteille.

Vähemmän töitä, vähemmän kannattavuutta. Näin tapetaan liiketoiminta ja kuluttajien luottamus.

Moottoria odotellut ruotsalaismies tilasi uuden. Sen toimitti lähettipalvelu. Toivotaan, että myös isoäiti lopulta löytyi.

Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi