Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Ville
Paso
ville.paso@ess.fi

Esalainen

Unohdetaan jo lattiamajoitus - se ei kansainväliselle kisaturistille kelpaa

Viime viikolla saimme lukea suuria uutisia Iitin Tillolasta, kun KymiRingin MotoGP-osakilpailuille näytettiin vihreää valoa. Siitä alkoi keskustelu, mihin 100 000 kävijää majoitetaan.

Yhdeksi vaihtoehdoksi Lahti Regionin selvityksessä nousivat lahtelaiskoulujen lattiat. Yhtälössä on vain yksi ongelma: keskiverto kansainvälinen kisaturisti saattaa hakea eksotiikkaa ympärilleen, mutta rajansa kaikella.

Periaatteen tasolla majoitushuolet on jo ratkaistu. Haastattelin viime viikolla KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjolaa.

Elämäntyönsä hankkeen puolesta tehnyt Pohjola muistutti, ettei kyseessä ole vain moottorirata. Alue on nimittäin suunniteltu monitoimiareenaksi.

Paikka on omiaan maailmanluokan tähtien esiintymisille ja muille jättimäiset mittasuhteet vaativille tapahtumille. Tänä päivänä fanit liikkuvat sinne, mihin artistikin.

Pohjolan visioissa kuusi vuosittaista tapahtumaa riittäisivät siihen, että uusien majoitusliikkeiden rakentaminen olisi kannattavaa sekä Lahdessa että Kouvolassa.

Lahti tarvitsee nykyistä laajempaa perspektiiviä. Viikonloppuna järjestetty Kaupungin Äänet ei nykyisellään hotelleja täytä, mutta tapahtumalla olisi saumoja kasvaa aivan eri mittasuhteisiin.

Kun kaupungissa riittää ääniä säännöllisesti ja paljon, luo se paineita myös majoituskapasiteetin lisäykselle. Pienistä puroista kasvaa iso virta. Ikävä kyllä lisääntyvä kysyntä ei vielä riitä, sillä viime kädessä päätökset syntyvät byrokratian piinaavan hitaissa rattaissa.

Jos sopivaa yöpaikkaa ei löydy, kisaturisti pyyhkäisee vuokra-autollaan sinne, missä valinnanvaraa riittää. Talven MM-kisoissa arviolta 60 prosenttia yöpyi lähiseudun ulkopuolella.

Matkailun trendit puhuvat tällä hetkellä sen puolesta, ettei mukava hotellimajoitus ole katoamassa mihinkään pop up -majapaikkojen ja AirBnB:n kaltaisten palveluiden myötä.

Ei tarvitse kuin matkata Helsinkiin tai Tampereelle nähdäkseen, mikä väkeä kiinnostaa maailmalla. Trendinä on luoda paikallinen säväys ja vau-efekti.

Sekä Helsingissä että Tampereella trendi on nähtävillä tornihotelleissa, joiden kattoravintolat houkuttelevat niin matkailijoita kuin paikallisiakin.

Jotain sellaista tarvitaan myös Lahteen.

Jos mainostoimiston suunnittelema patsashanke ei otakaan tuulta alleen, miltä kuulostaisi lihamukilta näyttävä viiden tähden hotelli?

Mitä suurempi visio, sen parempi on lopputulos. Enää tarvitaan hankkeen omakseen ottava Pohjolan kaltainen visionääri.

Ville Paso
ville.paso@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X