Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kristiina Koivunen

Tarkista laskut, tee virheistä reklamaatio!

Kuva: ESS

Laskutusautomaatit eivät tunnista poikkeuksellisia tilanteita.

Minulle on tullut kahden vuoden aikana kuusi väärää laskua. Se on niin paljon, ettei kyse voi olla sattumasta. Laskutuksen siirtyminen ihmisiltä tietokoneille on lisännyt virheiden määrää.

”Virheitä tulee, kun ihmiset eivät käsittele laskuja”, arvioi ystäväni, joka hoitaa erään pörssifirman laskuja. Hän tekee kuukaudessa sata reklamaatiota eli virheilmoitusta.

Oman kokemukseni mukaan virheitä syntyy tilanteissa, joissa on jotain poikkeuksellista.

Kerron yhden esimerkin.

Tartuin kirjamessuilla sisustuslehden tarjoukseen ja täytin tilauskupongin. Siinä oli kolme maksuvaihtoehtoa: yksi, kaksi tai kolme erää, valitsin niistä viimeisen. Sain kuitenkin laskun koko summalle. Menin eräpäivänä lehtiyhtiön toimistoon. Siellä ilmeni, ettei tilaamaani halpaa lehteä voinut maksaa kolmessa erässä.

Virhe oli siis lehtiyhtiön, joka käytti kuponkia, joka ei soveltunut kaikkiin tilauksiin.

Kupongit skannattiin eli kuvattiin maksuautomaatille, ihmissilmä tai -käsi ei koskettanut niitä missään vaiheessa. Atk-systeemi ei hyväksynyt maksuehtoihin toimistossa tehtäviä muutoksia...

Vaikka maksoin laskun ajoissa, sain siitä karhukirjeen.

Laskut kannattaa siis aina tarkastaa. Ehkä kyse ei ole omasta huolimattomuudesta, vaikka se tulee ensimmäiseksi mieleen. Vaikka työntekijöiden ensireaktio tuntuu olevan, että lasku on oikeassa ja asiakas väärässä, virheiden korjaaminen sujuu yleensä helposti, jopa kännykkäfirmojen kaikkitietävien tekniikkakundien kanssa.

Mutta entä kiireiset ihmiset, joiden kaikki laskut ovat suoraveloituksessa? Tai vanhukset, jotka eivät jaksa tehdä reklamaatioita, vaan kokevat pääsevänsä helpommalla maksaessaan liikaa.

Oma lukunsa on myös firmojen maksuliikennettä hoitavien henkilöiden, yleensä naisten, työmäärän ja stressin lisääntyminen. Heidän työnsä on muuttunut entisen laskutuksen vastakohdaksi: ennen sihteerit kirjoittivat laskuja, nykyään he etsivät virheitä. Muu hoituu automaattisesti.

Systeemejä kehitetään sitä mukaa, kun niissä havaitaan virheitä, eli asiakkaista on tullut järjestelmien testaajia.

Oma ärtymykseni reklamaatioiden tekemisestä lieveni, kun tajusin virheiden johtuvan automaatiosta - tekniikka ei helpota meitä, vaan tekee elämästämme monimutkaisempaa. Siihen on pakko sopeutua, esimerkiksi laskujen aikaisempaa huolellisemmalla tarkastamisella.

Eikä kannata pelästyä perintätoimiston kirjeestä tai perättömästä ilmoituksesta, etteivät luottotiedot ole kunnossa. Kokemuksesta voin sanoa, että näistäkin tilanteista on selvitty.

Kirjoittaja on tietokirjailija ja vapaa tutkija.

Kristiina Koivunen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Kristiina Koivunen

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi