Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Alueellisen seutuliikenteen hoito ei luonnistu VR:ltä

Suomessa asuu rautateiden varsilla lähes miljoona ihmistä ilman toimivia junayhteyksiä. VR pikemminkin vähentää pienempien paikkakuntien palvelutarjontaa kuin lisää sitä.

Rautatielaitos ei kykene hahmottamaan alueellisia liikennetarpeita. Jos kykenisi, tarjolla olisi vuositasolla miljoonien eurojen lipputulot, ja luontokin kiittäisi. Nykyiset toimintatavat vain lisäävät autoliikennettä maakunnissa.

Suomessa suunnitellaan kalliita rinnakkaisia ratalinjoja esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välille. Lähes kymmenen miljardin euron kulut ovat kohtuuttomia 11–29 minuutin nopeutuksista Turkuun, Tampereelle tai Kouvolaan.

Uusien ratojen kustannusten murto-osalla saataisiin maakunnallinen seutuliikenne kuntoon, ja yhä useampi suomalainen junan kyytiin.

VR on kovakorvainen maakuntien miesten karvalakkilähetystöille. VR ei pyörrä lakkautuspäätöksiään pätevistäkään syistä puhumattakaan, että uusia pysähdyspaikkoja avattaisiin. Muutama junapysäkki on tosin avattu viime vuosina: Kempele Juha Sipilälle, Härmä Paula Risikolle ja Henna Kalle Jokiselle.

Kymmenien tuhansien asukkaiden Rauma, Paimio, Hamina ja Heinola sekä kymmenet muut paikkakunnat sen sijaan odottavat edelleen luvattuja junayhteyksiä.

Timo Hennala
Lahti
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi