Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Olemmeko joutuneet ilmastouskovaisten manipuloinnin uhreiksi?

Kuva: Matias Honkamaa

Olen yli 80-vuotias. Minua ärsyttää ravintoasioista tietämättömien ”putkiaivojen” holhous ja määräileminen, mitä on esimerkiksi luvallista syödä. Olen nähnyt ja kokenut elämäni aikana monenlaisia virtauksia ruokaan ja sen terveellisyyteen liittyen. Sota-aika oli paaston aikaa, kun ruokaa ei ollut riittävästi. Silloin pelättiin laihtumista ja Neuvostoliittoa.

Olosuhteiden parantumisen myötä vähitellen ruokaa ja juomia alkoi saada aina enenevässä määrin, joka alkoi näkyä ihmisten painoindeksien kohoamisena. Alettiin pelätä lihomista ja Venäjää.

Ikävuosien aikana ravintotottumukset ja -ruokamakuasiat muuttuvat. Ikääntyminen tuo tullessaan aineenvaihdunnan hidastumista ja monien ruoka-aineiden vaikeaa sulamista, josta seuraa ruuansulatusvaivoja vatsan turvotusta ja kipuja. Vanha ihminen tarvitsee monipuolista ruokaa pysyäkseen toimintakykyisenä ja virkeänä.

Aliravitsemus voi jahtaa monien vaikeiden sairauksien syntymiseen.

Aamupäivällä on syötävä kuin kuningas, iltapäivällä kuin prinssi, illalla kuin kerjäläinen.

Kasvikunnan tuotteet ovat sopivia ja paremmin sulavia kypsennettyinä kala- ja liharuokia unohtamatta niiden proteiinien ja folaattienkien takia. Niiden puute aiheuttaa anemiaa, raudan ja B-ryhmän vitamiinien puutetta, joka on voinut johtaa muistisairauden syntymiseen.

Meijerituotteet sisältävät useimmille helposti ja nopeasti imeytyviä proteiinia, kalsiumia sekä niihin lisättyä D-vitamiinia ja jodia. Viljatuotteista saadaan vatsalle ystävällistä kuitua ja monia tärkeitä vitamiineja.

Peruna on maultaan houkuttelevampi ja huomattavasti parempi vitamiinien lähde makaroniin verrattuna.

Jokaisella on oikeus syödä ja nauttia sitä, mikä kullekin on sopivin ja kukkarolle paras vaihtoehto.

Lääkkeitä en ole tarvinnut käyttää. Tarvittavat ravintoaineet saan valmistamastani monipuolisesta ruuasta ruokailurytmin noudattaessa seuraavaa aikataulua: aamupäivällä on syötävä kuin kuningas, iltapäivällä kuin prinssi, illalla kuin kerjäläinen. Unilääkkeenä minulla on tarvittaessa hyvin toiminut rasvaton, laktoositon piimä.

Irma Gynther
vm. -38
Lahti
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi