Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Esitys tutkintojen lisäämisestä leikkaa korkeakoulujen rahoitusta

Budjettiriihen jälkeinen ilo korkeakoulujen rahoituslisäyksistä haihtui nopeasti, kun opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) esitti korkeakoulujen tutkintomäärien lisäämistä. Ministeriö tarjoaa ammattikorkeakouluille 3 500 ja yliopistoille 4 500 tutkinnon lisäystä tavoitteisiin.

Tämä tarkoittaa, että rahoituksen korotus päätyy itse asiassa 3,5 prosentin leikkaukseksi kahdessa vuodessa. Vuonna 2018 ammattikorkeakoulujen valtionrahoitus jaettuna suoritetuilla tutkinnoilla oli 28 400 euroa. Vuonna 2021 summa on enää 27 400 euroa laskettuna OKM:n esittämän tutkintotavoitteen mukaisesti.

Hallitusohjelman lupaamaan koulutuksen kunnianpalautukseen sisältyi suuret odotukset, sillä ammattikorkeakoulujen rahoitus on vähentynyt vuoden 2012 jälkeen viidesosan. Samaan aikaan opiskelijoiden ja tutkintojen määrät ovat säilyneet ennallaan. Toiminnan tehostaminen on tarkoittanut henkilöstön ja siten opetuksen vähentämistä. Opiskelijoiden vastuu omasta oppimisesta on kasvanut dramaattisesti.

Toiseksi ammattikorkeakoulujen tehtävät ovat laajentuneet. Vuonna 2012 rahoitus kohdistui koulutuksen eli opiskelijamäärien perusteella. Vuodesta 2015 lähtien valtionrahoitusta on kohdistettu myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan omarahoitukseen sekä jatkuvaan oppimiseen. Näiden osuus rahoituksesta tulee kasvamaan entisestään 2021.

Korkeakouluihin kohdistuu ristiriitaisia paineita lisätä tutkintoja, jatkuvaa oppimista sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa eli TKI-toimintaa. Tämä kaikki pitäisi tehdä käytännössä toimintaa edelleen tehostamalla. Korkeakoulut eivät kuitenkaan ole tehtaita, joiden toimintaa voidaan teknologialla tai prosesseja tehostamalla uudistaa loputtomasti.

Aiemman osaamisen tunnustaminenkaan ei ratkaise resurssiongelmia, koska korkeakoulutuksen tehtävänä on tarjota opiskelijoille ja yhteiskunnalle uutta osaamista.

Esitys tutkintojen lisäämisestä tarkoittaa hyvää. Pahimmassa tapauksessa kärsijäksi jää opiskelija, joka ei saa riittävää opetusta ja taitoja työelämään. Lohdullinen ei ole opettajankaan osa jatkuvassa tehostamisessa.

Petri Lempinen
Toiminnanjohtaja, FT
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi