Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Itäradan parannus alkuun Uudenkylän ja Kausalan välillä – nopea kolmas raide poistaa pullonkaulat

Suomen kansainvälinen päärata Helsingistä tai Riihimäeltä Lahden–Vainikkalan kautta Pietariin tarvitsee pikaisia korjauksia Uudenkylän itäpuolella. Kouvolantie Uusikylä–Jokue on samalla suunniteltava uudelleen Radanvarsilinjauksen mukaisesti. Uuden itäradan aika tulee vasta, kun Suomi saa takaisin Viipurin läänistä pakkoluovutetut Karjalankannaksen ja Laatokan Karjalan.

Virkeä väittely itäradasta (ESS pääkirjoitus 26.7. ym.) kaipaa konkreettisia sytykkeitä. Kas tässä: Radanparannushanke Lahti–Luumäki–Vainikkala 2007–2013 uudisti turvalaitejärjestelmän ja rakensi Suurensuon rataoikaisun Kausalan itäpuolelle. Kansalaistyö avasi Uudenkylän ja Villähteen henkilöasemat. Allegro-aikaa varten piti oikaista tiukat kaarteet Uusikylä–Mankala ja rakentaa nopean liikenteen kolmas raide Luumäki–Vainikkala, mutta rahat loppuivat kesken.

Siksi Allegrot ja Pendolinot kallistelevat 150 vuotta vanhoissa kurveissa kuin laivat myrskyssä, toki huippunopeudella 200 kilometriä tunnissa, mutta matkustajat saavat meritaudin oireita ja raiteet ja kalusto kuluvat kalliisti. Siksi 1995 uusittu päällysrakenne ei kestä tavoiteltua 40 vuotta. Siksi Väylävirasto uusii ulkokaarrekiskoja jatkuvasti, jopa talvisena hätäkorjauksena Uudenkylän ässäkaarteessa.
 

Korjauksista kertovat radanvarren jätekiskokasat – turvallisuuden toki takaa huipputasoinen radantarkastus. Siksi Iitin kaukon on vaikea sovittaa toistensa lomaan eri nopeuksilla liikkuvat junatyypit: kallistuvakoriset ja IC-junat, pikajunat, taajamajunat, ohikulkutavarajunat ja Uudenkylän tavarajuna. Ratakapasiteetti rajoittaa HSL-lähiliikennealueen Helsinki/Riihimäki–Lahti laajentamista Kouvolaan.

Päijät-Hämeen maakuntakaavassa Lahti–Kouvola on merkittävästi parannettava rataosa: "Maankäytön suunnittelussa on otettava huomioon lisäraiteiden aluetarve." Siksi on käynnistettävä maakuntakaavan mukainen Pietarinradan EU/TEN-jatkoparannushanke.

Lahden ja Kouvolan puolivälissä rataosalla Uusikylä–Kausala on tarve järjestää hitaiden ja nopeiden junien "rullaavia" ohituksia pysähtymättä liikennepaikalla. Nyt esimerkiksi kansainvälinen yöpikajuna Tolstoi Moskovasta odottaa Uudenkylän aseman sivuraiteella Kajaanin Pendolinon ohituksen. Tarvitaan siis erillinen nopean liikenteen raide nykyisen, tavanomaiseen käyttöön jäävän kaksoisraiteen maastokäytävään (pohjoispuolelle).

Siksi Allegrot ja Pendolinot kallistelevat 150 vuotta vanhoissa kurveissa kuin laivat myrskyssä, toki nopeudella 200 kilometriä tunnissa.

Kolmas raide sallisi esimerkiksi ulottaa Allegro-liikenteen Tampereelle ja nopeat Flirt-taajamajunat Kouvola–Lahti–Tampere vv. Riihimäen kolmioraiteen kautta. Vaikea Siperianmäen nousu ohitettaisiin kolmatta raidetta pohjoispuolelta. Sitä osuutta käyttäisivät myös yliraskaat 4 500 tonnin säiliövaunujunat, joita Siperianmäen liukkaat kiskot yhä jumittavat.

Päijät-Hämeen maakuntaan siirtyvän Iitin asukkaita kiinnostanee saada takaisin Mankalan henkilöasema, kuten Päijät-Hämeen liiton ynnä muiden Metka–hanke esitti. Radan pohjarakenteen korjauksesta Kouvolan itäpuolella hallitus päätti jo.

Lahti–Kouvola on harvinainen yhteysväli, jossa kerrankin rautatie uudistettiin ennen valtatietä. Rautatien menestystä kuvaa, että junamatkustajien osuus on jo pitkään ollut yli puolet, maan kärkeä. Rautatie on ylivertainen runkoyhteys, jota maantie paikallisen tarpeen mukaan täydentää.
 

Nykyaikaisen väyläpolitiikan merkittävä mahdollisuus on rakentaa samanaikaisesti nopea kolmas raide Uusikylä–Kausala ja valtatien 12 Radanvarsilinjaus (www.tieokas.fi) samaan maastokäytävään kustannustehokkaasti ympäristöä säästäen.

Elinvoimaisimmat nauhakaupungit sijaitsevat rautatien ja valtatien yhteisessä liikennekäytävässä, esimerkiksi Helsinki–Tampere ja viimeksi valtatiestä 6 rautatien yhteyteen rakennettu liikennekäytävä Lappeenranta–Taavetti. Mäntsälän asemalla ja Orimattilan Henna-hankkeella on hyvät näkymät Helsingin–Lahden liikennekäytävässä.

Myös Lahden–Kouvolan liikennekäytävä voi johtaa uuteen menestykseen, kunhan nykyistä Pietarinrataa parannetaan. Hylätystä moottoritiestä kutistettu suunnitelma Uusikylä–Jokue on yhä rankasti ylimitoitettu.

Radanvarsilinjaus eli nykyisen valtatien parantaminen Pietarinradan liikennekäytävässä on paras ratkaisu vähenevään tarpeeseen, joten tässä ovat ohjeet päättäjille budjettiriiheen.
 

Markku Sakari Meriluoto

Uusikylä

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi