Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Juna Orimattilasta Lahden kautta Heinolaan on tarpeeton

Raitiotieyhteyden rakentaminen Orimattila–Lahti–Heinola-välille on jälleen tuotu esille Proxionin tekemän selvityksen johdosta. Ratainvestoinnit ovat kalliita, ja niihin tulisi aina ryhtyä vain ilmenevästä tarpeesta. En näe mitään tarvetta kyseiselle duoraitiotie-yhteydelle.

Bussit kulkevat nykyisin puolityhjinä eikä mitään uusia tarpeita laajamittaiselle liikkumiselle, kuten esimerkiksi uutta työvoimavaltaista teollisuutta, ole näköpiirissä. Raideliikenne paikallisliikenteessä vaatii melko tiheää radanmyötäistä asujaimistoa, jolla on tarvetta radanvarren tai yhteysliikenteen kulkemisille.

Kyseessä olevien kuntien kaavoituksissa ei ole viiteenkymmeneen vuoteen otettu huomioon mahdollista tulevan radan henkilöliikennettä. Asumis- ja teollisuuskaavoituksessa on keskitytty maantieliikenteen yhteyksiin. Vanhan radanvarren asujaimisto on siis vähäistä ja hajanaista.

Heinolan ja Loviisan radat ovat olleet poissa henkilöliikenteeltä jo kuutisenkymmentä vuotta. Vaikka ratakiskot sinänsä kestäisivätkin raitiojunien painon, henkilöliikenteen tarvitsemat asemat ja muut liikenneyhteydet olisi luotava uudelleen. Uuden ratayhteyden luominen Niemen kampusalueelle Lahdessa lienee jo asemakaavallisesti niin vaativa hanke, että siitä olisi luovuttava heti alkuun.

Tehdyssä selvityksessä mainitut kustannukset henkilöliikenteelle on laskettu todella alakanttiin (81 miljoonaa kalustoon ja sähköistykseen). Lisäksi monia uuden henkilöliikenneyhteyden vaatimia kustannuksia ei ole lainkaan otettu huomioon.

Maantieliikenteen yhteyksien sujuvoittaminen ja sähköbussien käyttö lienevät järkevimmät keinot kehittää julkista liikennettä.

Vanha 1940-luvulla rakennettu kiskotus ja ratavallit vaatinevat nykyliikenteelle muutakin korjausta kuin sähköistystä. Uudet asema-alueet ja niihin ja rataan liittyvä infra on kaavoituksesta alkaen rakennettava uudelleen, ja koko Lahden asema-alueen kiskotus on uudelleen sovitettava Orimattila–Heinola-henkilöyhteyksien tarpeisiin.

Valtiovalta saattaisi tukea hanketta lähinnä kai työvoimakustannusten osalta, mutta muuhun tuskin liikenisi liikenneinvestointirahaa. Koko hanke jäisi siis kuntien omakustanteeksi.

Maantieliikenteessä elämme voimakkaan muutoksen ja kehityksen keskellä. Sähkön käyttö voimanlähteenä tulee lisääntymään nopeasti ja itsenäisesti ohjautuvien liikennevälineiden käyttö häämöttää jo lähiperspektiivissä. Uuden raitioliikennemuodon käyttö alkaisi parhaassakin tapauksessa vasta parin vuosikymmenen kuluttua. Mikähän mahtaakaan olla silloin raitiojunien tarve?

Konsultointiyhtiöt tuottavat mielellään tutkittavien hankkeiden toteuttamisen kannalta positiivisia tuloksia, koska ne toivovat sillä keinoin saavansa edellisiin liittyviä uusia kehityshankkeita. Niinpä tässäkin duoraitiotie-suunnitelmassa selvityksen tekemisen lähtökohtana on ollut asian esittäminen toteutuskelpoisessa valossa.

Varsinaista nopean henkilöliikenneyhteyden tarvetta ei ole edes tutkittu ja kuluja on tarkoitushakuisesti minimoitu. Maantieliikenteen yhteyksien sujuvoittaminen ja sähköbussien käyttö lienevät tässä vaiheessa järkevimmät keinot kehittää Orimattila–Lahti–Heinola-välistä julkista liikennettä.

Jouko Kivi

Lahti

Lue myös: Lukijalta: Lahden hyviä junayhteyksiä ei kannata menettää
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi