Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Tuntuu mukavalta lounastaa ja kahvitella ravintolassa, jossa asiakkaan ei tarvitse kuskailla astioita

Asiakkaan arvostaminen ilahdutti euralaisravintolassa käynyttä kirjoittajaa. Kuva: Anssi Autere

”Arvoisa asiakas. Olet yrityksemme tärkein henkilö, jätäthän astiat pöytään ja siivoamisen meidän huoleksemme. Kiitos!!”

Uskomatonta, mutta totta! Tällainen ohjetaulu on ripustettu Eurassa sijaitsevan ravintola Roosan seinälle. Poikkesimme matkalla Suomen suvessa lounaalle kyseiseen harvinaisuuteen.
 

Tässä mielestäni kulkee raja kuppilan eli työmaaruokalan ja ravintolan välillä.

Tuntuu tavattoman mukavalta lounastaa ja kahvitella ravintolassa, jossa asiakas voi keskittyä herkutteluun ja että hänen ei tarvitse kuskailla astioita ympäri salia.

Henkilökunta pyyhki myös pöydät siisteiksi ja näin ollen seuraavan asiakkaan on mukava tulla aterialle puhtaaseen pöytään.
 

Toiseen ääripäähän olen törmännyt Lahti-nimisessä kaupungissa, jossa ”tarjoilija” opastaa asiakasta viemään astiat oikeaan paikkaan.

On myös masentavaa katsella, kun rollaattorilla liikkuva asiakas taiteilee astioineen ympäri salia. Ei elettäkään, että henkilökunta rientäisi auttamaan ja/tai palvelemaan.

Kaiken kukkuraksi jo ovelta saa laiskahkon tervehdyksen lisäksi kuulla käskyn: ”Tänne voi maksaa.”

Seuraava kehityksen/tehostuksen vaihe lienee se, että asiakkaan pitää myös tiskata käyttämänsä astiat ja pyyhkiäkin pöytä, jotta henkilökunnan rakennekynnet eivät vahingoittuisi!

Teen työn mielelläni, mutta tietysti laskutan tekemästäni työstä.

Henkilökunta pyyhki myös pöydät siisteiksi.

Ensimmäinen askel ravintolapalvelun maailmaan on, että kuppila poistaa keräilyvaunut ja Astiat tänne -kyltit salista.

Totuuden nimissä pitää todeta, että Päijät-Hämeessä on myös hyvän palvelun ravintoloita, joiden asiakkaaksi olenkin siirtynyt. On hienoa, että on kilpailua ja tämän johdosta on asiakkaalle mukavasti tarjolla vaihtoehtoja.
 

Mainitsemassani Roosa-ravintolassa lounaan hinta on täsmälleen sama kuin näissä opastetuissa kuppiloissa. On siis kyse yrittäjän asenteesta!

Tietysti annoimme kehut ravintolan henkilökunnalle ja palaamme ravintoaan takaisin aivan varmasti jonakin päivänä, kunhan Länsi-Suomessa matkailemme.

Ystäville suosittelemme ravintolaa. Halpaa mainosta, jota toivoisi muidenkin alan yrittäjien soveltavan.

Anssi Autere

Orimattila

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi