Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Vesijärvenkadun kautta läpiajoa henkilöautolla pitää ehdottomasti hankaloittaa

Autojen ohjaamisesta taajamien ulkokehälle ei yksikään kaupunki tyhjentynyt.

Muistan ajan, kun Lahti oli kaupunki, jossa kaikki kadut olivat täynnä pysäköityjä autoja. Keskustassa kesällä pakokaasunhaju oli kaukana nykyisten ekobensojen tuoksusta. Oman mausteensa antoivat vanhat linjurit, jotka pöläyttivät kunnon mustat savut lähtiessään.

Näitä aikoja ei ole ikävä. En tosin tuolloin edes asunut Lahdessa, lähellä kuitenkin ja asiointi sekä kauttakulku oli runsasta.

Matti Eve suree Esalaisessaan kuinka autoilijat on ajettu laitakaupungille ja miten se Lahden kaupunkikuvaa parantaa vierailijoiden silmin, kuinka ostos onnistuu ja kauppa käy.

Neljä vuotta kaupungissa asuneena voin sanoa, että erittäin hyvin.

Kiitän edellistä kaupunginjohtajaa Jyrki Myllyvirtaa rohkeudesta tehdä Aleksanterinkadusta sellainen kuin se nyt on ja kaivaa toriparkki sekä visioida kävelykeskustaa. Ihan siihen ei rohkeus riittänyt, että pääkatu olisi rauhoitettu vain julkiselle liikenteelle.

Otan esimerkin Imatralta. Mummolamatkoilta muistan, kuinka liikenne jyräsi kaupungin läpi Valtionhotellin sivuitse, yli Imatrankosken 1970-luvulla.

Koko ydinkeskusta on nykyisin kävelykatua, sivukadut sitä myöden, ohitustie hoitaa sen, mikä ennen turmeli keskustan rauhan. Sitä turistien ja kävelijöiden määrää kannattaa käydä katsomassa, mikä Imatran keskustassa on kesäisin. Näkyvissä ei ole auton autoa, ja katumuusikot musisoivat, terassit pursuvat porukkaa ja katutaide kukoistaa.

Karsein esimerkki on Lahdessa liikenteen toimimattomuudessa kello 16 aikaan Uudenmaankadulla. Apilakadun valoista matkakeskukselle aikaa menee linja-autossa 23 minuuttia.

K iitän edellistä kaupunginjohtajaa Jyrki Myllyvirtaa rohkeudesta tehdä Aleksanterinkadusta sellainen kuin se nyt on ja kaivaa toriparkki sekä visioida kävelykeskustaa.

Otan mielelläni propellihatun päähäni ja sanon, että Vesijärvenkadun kautta läpiajoa henkilöautolla pitää ehdottomasti hankaloittaa. Autossa on herran tähden kääntyvät etupyörät ja moottori. Ajaa voi jotain muutakin kautta, kun läpi keskustan.

Järkyttävimmät aivopierut olen kuullut, kun eteläisestä kehätiestä sanotaan, että se vie loputkin ihmiset Lahdesta. Voi hyvät hyssykät sentään, mitä järjettömyyttä. Autojen ohjaamisesta taajamien ulkokehälle ei yksikään kaupunki tyhjentynyt. Halu tulla Lahteen tulee ihan jostain muusta syystä, kuin siitä pääseekö kaupan eteen henkilöautolla vai ei.

Toriparkki ja marketparkit ovat keskustassa, ne ovat autojen paikkoja. Lahden keskusta on saavutettavissa kävellen, julkinen liikenne vie ulkokehälle, lähiöihin.

Julkisen liikenteen saavutettavuus on erittäin hyvää arkipäivisin, lipputuotteista löytyy jokaiselle sopiva, kun tutustuu järjestelmään.

Imagokysymyksissä sopii tosiaan ihmetellä sitä, että pääkaupunkiseudun asumisen kalleuden yhä kohotessa Tampereen, suunta imuroi väkeä, vaikka tunnin junaa vasta suunnitellaan. Lahdella se jo on!

Yllättävän vähän lahtelaisia huolestuttaa se, että Itä-Suomen ja Etelä-Savon maakuntajohtajat todella lobbaavat oikaisua, jossa Pendolino ja Allegro kulkisivat korpimaita ja sivuuttaisivat Suomen asukasmäärissä kärkikymmenikköön kuuluvan Lahden.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) sanoi Itä-Hämeen haastattelussa Kuortin markkinoilla taannoin, että oikaisu tehdään. Vaikka tokaisu voi kuulostaa reteeltä ja 13 minuuttia ja 2–3 miljardia euroa tuntuu absurdilta yhtälöltä, kaikki uhat tälle järjettömyydelle tulee heti torpata.

Lahti kuuluu ehdottomasti Etelä-Suomeen. Se on metropolialueen ulkokehällä ja hyvin tunnettu maailmallakin. Sanalla Lahti on tenhoa päiväntasaajan toisella puolellakin. Se on mäkihyppyä ja hiihtoa. Jopa Sibeliushousekin tulee hymyilevän ulkomaalaisen suusta, kun sanoo tulevansa Lahdesta.

Ihmettelen niitä henkilöitä, jotka ovat ikänsä Lahdessa asuneet ja sanovat Lahtea kirkonkyläksi, haukkuvat ja mollaavat. Olen elämäni aikana asunut kirkonkylällä, jossa soutuviikonloppu on vuoden ainoa tapahtuma ja muutoin paikalla oleilee vain pohjantuuli ja katuvalot.

Lahtelaisten pitää olla ylpeitä käsitettävän kokoisesta kaupungistaan, joka on tulijalle historiansa ansiosta avoin ja helposti saavutettavissa. Olemme kaiken keskellä, eikä mihinkään ole pitkä matka. On hyvä olla maakunnan keskuskaupungissa, tunnin päässä metropolista.

Esa-Pekka Karvinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi