Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymällä edelleen laskutusongelmia

Maksettuja laskuja peritään uudelleen.

Aamuisen Etlarin ja Hesarin kylkiäisenä tuli kaksi kirjettä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymältä. Kaksi laskua, päiväys kummassakin 21.3.2019. Laskut olivat identtiset, sama laskun numero ja niin edelleen. Nopea muistelo, tämähän on maksettu jo ajat sitten. Tarkistus, kyllä. Lasku on saapunut joskus maalis–huhtikuun vaihteessa ja maksettu eräpäivänä 4.4. Ja maksetun laskun päiväyksenä tuo sama 21.3 ja sama laskun numero.

Tietojärjestelmän toimittaja pääsi kuin koira veräjästä, vaikka näin alkeellisia vaivoja en edes omassa mielikuvituksessani osaisi luoda.

Tämä oli niitä tilanteita elämässä, jolloin ei todella tiedä nauraako, itkeäkö vai suuttuako. Lähinnä pintaan tuli suuttumus. Ei sen takia, että tämä meidän kotitaloudelle joku päänvaiva olisi. Tämä on meidän kaikkien ongelma, etenkin kun kuulemme joka päivä hyvinvointiyhtymän rahahuolista. Viime vuonnahan tilanne heidän laskutuksensa suhteen oli aivan kamala. Muistan, kuinka Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä puhui tuhansista ylimääräisistä työtunneista ja miljoonien eurojen tappioista.

Joskus syksymmällä tietojärjestelmän toimittajan kanssa taidettiin päästä jonkinlaiseen sopimukseen. Joku korvaus tuli, julkisuuteen summaa ei mielestäni päästetty. Varmaa on, ettei se ollut lähellekään sitä, mitä järkevä yksityinen yritys olisi vastaavasta katastrofista vaatinut.
 

Yhteisillä rahoilla ei ole niin väliä, mukavampaa on, kun pääsee kertomaan, että ongelmia ei taas ole. Tietojärjestelmän toimittaja pääsi kuin koira veräjästä, vaikka näin alkeellisia vaivoja en edes omassa mielikuvituksessani osaisi luoda. Sama maksettu lasku lähetetään vieläpä tuplana yli kaksi kuukautta maksun jälkeen. Koskaan aiemmin en ole moiseen törmännyt ja on tässä käyty muuallakin kuin postilaatikolla.
 

Säälittää niiden ihmisten puolesta, jotka työskentelevät etenkin hyvinvointiyhtymän laskutuksessa. He saavat niskaansa kaiken kuran ja suoranaisen kettuilun meiltä asiakkailta.

Missä ovat Skinnari, McCarron ja Salunen? Maksakaa edes laskutuksen henkilöstölle joku nimellinen korvaus henkisistä kärsimyksistä.

Koko henkilöstöhän tästä kärsii, kun vielä yhtymän taloudellinen tilanne tietänee irtisanomisia.
 

Ja vielä näistä yhteisten asioiden hoitamisista, vaikka joku juridinen ilopilleri siellä sanoo, että Lahti Energia on osakeyhtiö. Kukakohan sen raha-automaatin ainakin vielä omistaa?

Viime vuoden huhtikuussa tämän lehden tällä palstalla kehuin, kuinka hyvin johdetulta yhtiöltä Lahti Energia näyttää. No, herrat Ratia ja Seesvaara järjestävät oman pikku episodinsa.

Seesvaaran palkankorotusta kumpikaan ilmeisen terve aikuinen mies ei muistanut kertoa kenellekään muulle. Tuollaista ei voi vain unohtaa. Kyse on, jos ei halveksunnasta muita kohtaan, niin ainakin suuresta välinpitämättömyydestä muita ihmisiä kohtaan. Noin ei vaan tehdä.

Jani Mannerheimo

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi