Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: KymiRingin tukeminen ei kuulu lahtelaiselle veronmaksajalle

Iittiin valmistuva 180 hehtaarin moottorirata on omalaatuinen moottoriratahanke, jossa on kaikki suuren draaman ainekset. Lahti hyppäsi mukaan viikon miettimisen jälkeen kahdella miljoonalla eurolla suin päin, tekemättä edes normaaleita liiketoimintaselvityksiä pelkällä mutu-tuntumalla.

En ole etsimisestäni huolimatta saanut käsiini Kymiringin liiketoimintasuunnitelmaa, riskianalyysiä, osakassopimusta, tilinpäätöksestä puhumattakaan! Ainakin nämä asiat olisi ollut esiteltävä lahtelaisvaltuutetuille tiedoksi heidän tehdessään päätöstä, jossa tuetaan yksityistä toisen kunnan alueella olevaa moottoriratahanketta näinkin huomattavalla summalla.

Lahti Region maksoi ”lomamatkan” päättäjille Espanjaan, ja tässä aivoriihessä päätettiin yksimielisesti mennä mukaan yksityiseen moottoribisnekseen, joka todellakaan ei kuulu normaalin kunnan, siis Lahden, toimialaan.

Ensimmäinen MotoGP on tarkoitus järjestää jo ensi vuonna. MotoGP-oikeuksia hallitseva Dorna Sports järjestää Kymiringillä elokuun lopussa testiajon. Tämän jälkeen vasta tiedetään lopullinen aikataulu KymiRingin ja Suomen ensimmäiselle MotoGP-kilpailulle.

Valmistuessaan tämä olisi kyllä Pohjois-Euroopan ainoa GP-rata, mutta mitä tiedetään esimerkiksi siitä, paljonko kilpailujen järjestäminen maksaa? Epävirallisten tietojen mukaan Dorna Sports vaatii kilpailulisenssistä 10–15 miljoonaa euroa.

Jos tämä tieto pitää paikkansa, lippujen hinnat KymiRingillä kohoavat pilviin. Alustava sopimus on tehty viideksi kaudeksi. Katsojia odotetaan ja toivotaan kilpailuihin 150 000.

Ratahankkeessa ei ole otettu huomioon, että radan alle jää suuri pohjavesialue, jonka olemassaolosta tiedetään hyvin.

Odotusarvo on äärettömän kova ja kunnianhimoinen. Tästä kakusta Lahden matkailu ja majoitustoiminta uskoo haukkaavansa palan. Usko ei kuitenkaan auta silloin, kun taloudellisia tosiasioita on tarkasteltava mahdollisemman realistisesti.

Lisäksi ratahankkeessa ei ole otettu huomioon, että radan alle jää suuri pohjavesialue, jonka olemassaolosta tiedetään hyvin. Betonitehdasta paikalle ei saanut rakentaa, mutta mahdollisille ratamoottoripyörien pohjavesien haitoille ja öljyvahingoille viitataan kintaalla. Missä ovat ympäristöministeriön tai ely-keskuksien lausunnot tästä asiasta?

Formula 1 -kisoja KymiRingin on turha havitella, sillä toveri Putin rakentaa 145 miljoonalla eurolla Raudun alueelle Pietarin ja Viipurin väliin sellaisen moottoriradan, jonka kanssa Kymiring ei mitenkään pysty kilpailemaan. Näin lähekkäin olevista radoista vain toinen saa tulevaisuudessa F1-ajot ohjelmaansa, jos saa.

KymiRing-hankkeen kannattajat ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia. Melkein toivoisi heidän onnistuvan, mutta silti suuri epäilys hiipi päänuppiini, kun tunnettu moottoriurheilun tukija ja kannattaja, liikemies Antti-Aarnio Wihuri, sanoutui irti KymiRing-hankeesta. Hän piti sitä yksinkertaisesti kannattamattomana. Se on ainakin varma, että pelkillä testiajoilla ei rataa saada kannattavaksi.

Kunnallisvalittajatkin saattavat onnistua? Vain se on varmaa, että Lahden valtuutettuja on helppo vedättää. Lahden hyppyrimäkien kustannukset ovat tästä paras esimerkki.

Juhani Melanen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi