Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Koulukuri on nykynuorille vitsi, kiusausväkivallasta turha syyttää vain kouluja

Tiina Holmberg-Kalenius ( 23.5. ESS) syyttää täysin väärin perustein kouluja, koska ei selvästi tunne syvemmin suomalaisen koulun arkea, välittämistä ja toimenpidekäytäntöjä.

Hän väittää, että suomalaiset koulut eivät puutu kouluväkivaltaan, vaan viittaavat kiusaamiseen kintaalla. Väite on epäasiallisuudessaan pöyristyttävä ja täysin totuudenvastainen, mikä syvästi loukkaa opettajia, rehtoreita ja kaikkia tämän ongelman parissa joka päivä työskenteleviä opetusammattilaisia.

Peruskoululakia on kaikkien koulussa työskentelevien noudatettava. Tässä laissa oppilaiden turvallisuus on erittäin selvästi määritelty, ja jokainen koulussa myös työskentelee näiden periaatteiden mukaisesti parhaan kykynsä ja taitonsa mukaan.

Holmberg-Kalenius lähtee siitä lähtökohdasta, että koulukiusattu ja hänen vanhempansa joutuvat kärsimään jatkuvasta kiusaamisesta useita vuosia ja että vanhemmat eivät saa koulusta vastakaikua tähän ongelmaan.

Yhtään konkreetista esimerkkiä hän ei kuitenkaan esitä. Hän väittää, että koulupelkoa tunteva ja poteva vanhempi ei saa lastaan enää menemään kouluun. Hän väittää myös, että kiusattu joutuu aina vaihtamaan koulua, ja kiusaaja selviää kuin koira veräjästä ja voi jatkaa kiusaamistaan edelleen. Tämä väite on ristiriidassa totuuden kanssa.

Tina Holmberg-Kalenius ei selvästikään ole tietoinen suomalaisen koulumaailman historiasta ja ilmiöistä, joten hänelle ja muillekin vanhemmille lienee tätä hivenen selitettävä.

Kouluista on tullut olohuoneita

Miten tähän Holmberg-Kaleniuksen väittämään tilanteeseen on sitten oikein ajauduttu? Ja kenen on syy?

Koulun tehtävä oli sodan jälkeen ensi sijaisesti opettaa, ja toissijaisesti kasvattaa lapsistamme yhteiskuntakelpoisia ja vastuunsa kantavia nuoria.

Teimme 1970-luvulla Suomessa uskomattoman loikan kohti tasa-arvoa luomalla tänne maailman parhaan peruskoulun, jonka PISA-menestys on häikäissyt kaikkialla.

Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa maisterin tutkinnon omaavat pätevät luokanopettajat opettavat jälkikasvuamme alaluokilta asti.

Tilanne nykykouluissa on muuttunut tänään sellaiseksi, että kasvatusvastuu on siirtynyt kokonaan kouluille, koska oppilaiden ja huoltajien sosiaalistaloudellisia ongelmia ei ole kyetty ratkaisemaan riittävän tehokkaasti, ja eriarvoisuus on valitettavasti päässyt lisääntymään kaikkialla.

Poliittiset päättäjät ovat tehneet kouluista sellaisia olohuoneita, että koulukurista on tullut nykynuorisolle pelkkä vitsi.

Uhkaus voi olla seuraavanlainen: ”Koskit perkele, teen susta mulkku kantelun ja pistän videon nettiin!”

Näin toimivat tänään niin kiusaajat kuin kiusatutkin oppilaat.

Opettajat on riisuttu kurin suhteen aseettomiksi ja heitetty ”susille” eli vanhemmille.

Helikopteri- ja curling-vanhempia

Seurasin läheltä lähes 40 vuotta näiden helikopterivanhempien ja curling-vanhempien otteita sekä normaalista luokasta että erityisopetuksen lähtökohdista käsin.

Vanhemmat eivät ole kyenneet kasvattamaan jälkikasvulleen minkäänlaista itsetuntoa tai empatiaa kohdata ketään, koska omat ongelmat ovat vieneet kaiken ajan.

Moniongelmaisuus on lisääntynyt lapsiperheissä, ja tämä näkyy myös koulussa. Kaikissa niissä työpaikoissa, joissa olen työskennellyt, koulukiusaamiseen on puututtu välittömästi koko sillä arsenaalilla, mitä kulloisessakin työyhteisössä on ollut tarjolla.

Kiva-koulu ohjelmaa on käyty läpi niin huoltajien kuin opettajien kanssa. Kaikki kiusaamistapaukset ratkaistiin yhdessä erityisen toimikunnan kanssa ja jatkotoimenpiteet sekä seuranta on jokaisessa tapauksessa sovittu erikseen.

Mutta sen sijaan nämä ylihuolehtivat ja lapsilleen koulutietä silottelevat kasvattamiseen kyvyttömät vanhemmat, eivät nokitustaan lopeta! He ovat sitä mieltä, että opettajalle voi soittaa vaikka kello yksi yöllä, jos oma herranterttu on saanut kokeissa kahdeksan.

EI sanan nämä kullanmurut, ja täysin väärin kasvatetut hienohelmat, kuulevat vasta armeijassa. Silloin valitettavasti peli on jo menetetty!

Pienryhmä opetuksen lopettaminen ja inkluusio olivat niitä virheitä, joita kouluviranomaiset tekivät. Nähtäväksi jää onko heillä rohkeutta myöntää tämä tosiasia ja korjata se?

On myös peiliin katsomisen paikka, puolin ja toisin. Holmberg-Kaleniuksen väite on tosiasioita ymmärtämättömän trolli ja epäviisasta liioittelua suomalaisten koulujen vastuista kiusaamistapauksissa.

Juhani Melanen
erityisluokanopettaja
kasvatustieteiden maisteri
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi