Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Matkapalvelukeskuksen toimivuus selvitettävä – lukuisat asiakkaat kertoneet epäkohdista

Teimme Lahden kaupungille selvityspyynnön Päijät-Hämeessä toimivan vaikeavammaisten VPL-matkojen sekä sosiaalihuoltolain mukaisten SHL-matkojen järjestävän matkapalvelukeskuksen (MPK) nykytilasta.

Selvittää pitäisi kustannukset, palvelurakenne, palvelun laatukriteerit, omaisuus ja saatavuus. Mielestämme kaupungin tulisi pyytää tarjousta vastaavasta palveluista Lahden Seudun Ulataksi Oy:ltä (LSUT).

Keskeisiä sosiaali- ja terveystoimen kuljetuksia ohjaavia lakeja ja asetuksia ovat laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista.

Merkittävin yksittäinen velvoite on järjestää ja korvata vaikeavammaiseksi todetuille henkilöille vähintään 18 yhdensuuntaista asuinkunnan alueella tapahtuvaa tai lähikuntiin ulottuvaa jokapäiväiseen elämään kuuluvaa kuljetusta kuukaudessa.

Tavoitteena ovat toimintamuodot, jotka mahdollistavat itsenäisen asumisen sekä luovat edellytykset selviytyä omatoimisesti päivittäisistä tehtävistä.

Sydänkohtauksen saanut henkilö odotti kuljetusta 45 minuuttia ja tilasi sitten taksin peläten, että menettää korttinsa.

Palvelu saavuttaa tavoitteensa vain, jos se ottaa huomioon sekä asiakkaat että kuljetusta järjestävän tahon intressit. Halo-raportissa todetaan, että palvelun tulee olla laadukasta, ekologista ja kustannustehokasta.

Laadukas palvelu on asiakaslähtöistä. Sen tarkoituksena on auttaa asiakasta selviytymään omatoimisesti ja elämään itsenäistä elämää.

Lukuisat Matkapalvelukeskuksen palveluita käyttävät ovat tuoneet esille nykyisten palvelujen epäkohtia: tällä hetkellä autoa ei useinkaan saa kohtuullisessa ajassa. Asiakas myöhästyy. Keskukseen on vaikea saada yhteyttä.

Takaisintulo tulee tietää tuntia aikaisemmin, eli asiakas voi joutua lähtemään pois kesken tilaisuuden tai kokouksen. Asiakkaalla ei saisi olla äkillisiä menoja, koska toiminta on hidassoutuista. Eräskin sydänkohtauksen saanut henkilö odotti kuljetusta 45 minuuttia ja tilasi sitten taksin peläten, että menettää korttinsa.

Tämä toimii yksilönvapautta vastaan. Myös matkapalvelukeskuksen aukioloajat aiheuttavat ongelmia (arkisin 7.30–17).

Edellä vain joitakin asiakkaiden kertomia kannanottoja. Halo-raportista saa kuvan, että taksien tilaaminen suunnitellaan tulevaisuudessa vielä vaikeammaksi?

Ekologisuuskaan ei täyty, mikäli linja-auto kulkee eri puolille kaupunkia melkein tyhjänä. Asiakkailta saadut palautteet kertovat, ettei yhteiskuljetus useinkaan toimi.

Paljonko autokalusto seisoo käyttämättömänä? Millainen on kuljettajien työsopimus? Isot linja-autot eivät mahdu esimerkiksi pihoille. Asiakkaan asia veisi yhden tunnin, mutta yhteiskuljetuksena se vie kolmekin tuntia.

Vammainen henkilö tarvitsee jokapäiväisessä elämässään eri henkilöiden apua. On kotipalvelua, henkilökohtainen avustaja, ja jokapäiväiset askareet vievät usein enemmän aikaa. Tällöin kuljetuksiin menevä ylimääräinen aika on turha painolasti ja hankaloittaa elämää.

Matkapalvelukeskuksen aukioloajat rajoittavat sen taloudellista käyttöä. Organisaatio ja hankitut linja-autot ovat kuluerä, joiden kustannus tulee ottaa huomioon tulosta arvioidessa. Autot seisovat tyhjänäkin.

Taksien osalta maksetaan vain käytöstä, ja niiden vuosittaiset kulut ovat nousseet vain kolme prosenttia, kun samaan aikaan keskuksen kulut ovat kasvaneet 34 prosenttia.

Taksipalvelut tuovat kaupungille verotuloja, matkapalvelukeskus ei. Esimerkiksi vuonna 2011 Lahden Seudun Ulataksin kautta ajettiin Lahden kaupungin sosiaali- ja terveysviraston korvaamia matkoja 142 059 kappaletta yhteissummaltaan 197 896 euroa.

Näin keskihinnaksi muodostui 13,93 euroa. MPK:n kautta tilattiin kyseisenä vuonna 17 400 matkaa, joista ylivuotona LSUT ajoi 4 688 matkaa. Raportin mukaan jäljelle jääneillä 12 712 matkoilla saavutettiin säästöä kuljetuskustannuksissa 279 000 euroa. Ihmetyttää, miten säästöä syntyi ja miten sitä saadaan tilausta kohden enemmän kuin taksin kyydin keskihinta on?

Halo-raportissa mainitut matkapalvelukeskuksen kustannukset eivät aukea helposti. Tarkastuslautakuntakin kaipasi yksityiskohtaisempaa selvitystä MPK:n todellisista kustannuksista ja kehotti kaupunkia pyytämään tarjousta palveluista myös LSUT:ltä.

Yksityiskohtaisempi selvitys on syytä tehdä ja pyytää edellä mainittu tarjous. Asiakkaiden näkökulmasta katsoen taksipalvelu olisi asiakasystävällisempää ja täyttäisi lain vaatimat laatuvaatimukset paremmin kuin nykyinen matkapalvelukeskusen toiminta.

Marja-Leena Taavila
kaupunginvaltuutettu (kok.)
Lahti

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi