Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Kuntien tarjousosaamisen parantamisella saadaan parempaa hoidon laatua

Vanhusten ja huonokuntoisten ihmisten hoidon laiminlyönnit ovat huomion kohteena. Ongelmia on todettu sekä julkisissa että yksityisissä ostopalveluissa. On esitetty, että maakunnallinen vastuun ottaminen poistaa puutteet, kun paremmin osataan vaatia ja valvoa palveluntuottajaa.

Todellisuudessa ostopalveluiden laatuun on mahdollista vaikuttaa nykytilanteessa, kun viitsitään. Ei se ole edes vaikeaa. Yksityisten palveluiden laatutakuu hankitaan tekemällä taitava tarjouspyyntö. Olen seurannut tätä prosessia, kun olin Kotkassa töissä 2003–2013.

Kotkassa mielenterveyskuntoutujien palveluasuminen aiheutti oikeusprosesseja 2000-luvun alussa. Toinen ongelma oli potilaiden hidas pääsy sairaalasta avohoitoon, kun oikeanlaiseen asumiseen pääsy oli tukossa. Pisimmillään potilaan odotusaika sairaalasta oli vuosi. Kyllä meni erikoissairaanhoitoon rahaa.

Alueelle tuli uutta palvelutarjontaa vuoden 2008 tienoilla. Asumispalveluita varten yksityinen yritys oli valmis rakentamaan uusia hoitokoteja. Mielenterveysjohtaja halusi varmistaa, että uudet sopimukset takaavat hyvän palvelun.

Kaupungin hankintapäällikkö ei koskaan ollut tehnyt tarjouspyyntöjä tällaisella alalla. Hän istui kaksi päivää mielenterveysjohtajan kanssa saman pöydän ääressä. Pojat tekivät ehdottoman pätevän, täydellisen tarjouspyynnön.

Hankintapäällikkö tarjosi osaamisensa tarjouksien pyytäjänä, ja mielenterveysjohtaja kuvasi tarkasti, mitä kaikkea palveluun pitää kuulua. Kyseessä oli paljon mutkikkaampi kokonaisuus kuin millaisia vanhustenhuollossa pitää tehdä.

Palvelun eri osiot painotettiin tarpeiden mukaan. Hinta oli yksi, vain yksi. Tarjouspyyntö liitteineen käsitti lopulta 14 sivua. Nyt palvelun tarjoava yksityinen tuottaja tiesi, mitä tilaaja tahtoi. Tarjous oli helppoa tehdä. Varsinainen sopimus oli vain yksi paperi, koska kaikessa vedottiin tarjouspyynnön ehtoihin.

Asiasta kirjoitettiin Hesarissa. Hankintapäällikkö esitti sitä esimerkkinä koulutustilaisuuksissa. Ongelmia ei tullut eikä uusia juridisia riitoja.

Heikkotasoinen ostopalvelu johtuu kunnallisen hankintaosaamisen puutteesta. Miksi se on jatkunut? Olisi aika oppia. Hallinnollisia uudistuksia ei tarvita, kun osataan oikeita asioita.

Kristiina Joensuu
erikoislääkäri, lääketieteen tohtori
eduskuntavaaliehdokas (kok.)
Lahti

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi