Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lidlin toimitusjohtaja: Kauppa ei voi kanavoida ylimääräistä tukea tiloille

Keskustelu alkutuotannon kannattavuudesta jatkuu vilkkaana, ja ylimääräisten tukien keräämistä kaupalta ja kuluttajilta on esitetty (Etelä-Suomen Sanomat 8.9.2018).

Pidän arvokkaana sitä, että ruoasta keskustellaan. Keskustelun ja kannanottojen myötä niin ymmärrys kuin arvostus ruokaa ja koko ruokaketjua kohtaan kasvaa.

Rahan keräämisen ja sen oikeudenmukaisen jakamisen eri tuotantosuunnille ja yksittäisille tiloille näen mahdottomana.

Mahdoton ohjata

Yrityksenä meillä ei ole tietämystä arvioida, kenelle tulisi antaa ylimääräisiä kompensaatioita, eikä meillä ole kanavia tällaisten rahavirtojen ohjaamiseen. Erilaiset ja eri tuotantosuuntien yrittäjät eri puolilla Suomea kärsivät erilaisista ongelmista. Näiden objektiivinen arvottaminen keskenään on meille mahdotonta.

Ylimääräisten tukien tasajakoon en myöskään usko. Valtion ja EU:n maatalouden tukipolitiikalla on vaikeissa tilanteissa mahdollisuus auttaa. Uskon viranomaisilla olevan keinot, kanavat ja tietämys tukien ohjaamiseksi oikeisiin osoitteisiin.

Hinnat sopeutuvat

Lidl Suomi käy eri kotimaisten tavarantoimittajien kanssa kaupallisia neuvotteluja koko ajan. Neuvotteluissa luonnollisesti lähdemme siitä oletuksesta, että kun alkutuotannon tuotantopanosten kustannukset kasvavat, elintarviketeollisuuden kotimaisten raaka-aineiden hankinta kallistuu.

Näin ollen nousevien hintojen paine nousee varmasti läpi koko elintarvikeketjun. Oletamme, että mikäli maksamamme ostohinnat nousevat, siirtyy tämä nousu lähes kokonaan alkutuotannolle.

Kuluttaja päättää

Kuluttajan näkemiin hyllyhintoihin vaikuttaa markkina- ja kilpailutilanne niin kaupan kilpailijoiden välillä, eri tuotemerkkien välillä kuin myös kotimaisten ja ulkomaisten vaihtoehtoisten tuotteiden välillä.

Kuluttaja päättää itse mihin rahansa käyttää ja mitä suuhunsa laittaa. Niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Samanaikaisesti teemme koko ajan toimenpiteitä ja panostuksia suomalaisten tuotteiden myynnin edistämiseksi niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla.

Suomi myy Ruotsissa

Paljon laadukkaita suomalaisia elintarvikkeita on jo saavuttanut jalansijaa kansainvälisessä myymäläverkostossamme. Esimerkiksi Suomi-viikot ovat olleet menestys Ruotsin Lidl-myymälöissä. Viime vuonna 28 suomalaista tavarantoimittajaa vei kauttamme 75 eri tuotetta jo 23 Lidl-maahan.

Avoimella markkinalla uskon tällaisen aktiivisen kaupallisen toiminnan edistävän koko ruokaketjun kehittymistä ja pärjäämistä, ja pitävän samalla huolta myös kuluttajan tarpeista ja toiveista.

Lauri Sipponen
Toimitusjohtaja, Lidl Suomi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X