Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Vammaispalveluiden kilpailutukset nostavat kustannuksia ja huonontavat laatua

Toimivilla palvelumarkkinoilla palvelun tuottajat tuottavat palveluja asiakkaille heidän haluamassaan paikassa ja heidän haluamaansa aikaan.

Mikäli tuottaja ei tässä onnistu, siirtyy asiakas käyttämään tuottajaa, joka tähän pystyy. Kilpailu toimii!

Vammaisille tuotettujen palvelujen markkinoilla toimijoiden roolit sekä prosessit ovat toisenlaiset. Meitä vammaisia kutsutaan edelleen asiakkaiksi, mutta asiakkuuteen sisältyvästä päätösvallasta meidät on vapautettu.

Lainsäädäntö YK:n Vammaisoikeussopimuksesta lähtien edellyttää palvelujen järjestämistä vammaisten yksilölliset tarpeet huomioiden. Silti käytännössä useimmiten ne ja palvelun sisältö ja laatutaso määritellään virkamiesten johdolla.

Voi vain valittaa

Virkamiehet kilpailuttavat palvelut suurina kokonaisuuksina vähintään kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Laatukriteerejä on hankalaa luotetttavasti määritellä ja valvoa. Siksi halpa hinta muodostuu ainoaksi valintakriteeriksi. Katteettomasta laatulupauksesta ei jää kiinni! Tämän tietävät myös tuottajat.

Tarjouksista on useimmiten laskettavissa, onko tarjotulla hinnalla mahdollista tuottaa tarjotut palvelut. Tällaista en ole kuullut tapahtuneen. Kuitenkin kestävässä hankintasuhteessa myös tuottajan on saatava korvaus palveluistaan.

Virkamiehet tilaajana ja tuottajat solmivat keskenään sopimuksen puolestamme. Asiakkuuteen kuuluvat oikeutemme siirtyivät siis virkamiehille. Meille jäivät vain velvollisuudet: laadun valvonnan ja reklamoinnin vastuu jää vammaiselle asiakkaalle.

Huonoa kehitystä

Kilpailutuksen seurauksena: 1) markkinoilta poistuvat hävinneet tuottajat (toimiva kilpailu estyy), 2) voittanut tuottaja pääomiensa turvin pystyy toimimaan määräajan tappiollisesti, 3) ”parantaa” kustannustehokkuuttaan palvelujen määrää ja laatua karsimalla (myydään mielikuvaa tehokkaasta palvelusta) ja 4) saavutettuaan määräävän aseman neuvottelee hinnat tuottavalle tasolle.

Uudet tuottavat hinnat tuottavat entistä paremman katteen, kun vammaiset ovat siedättämällä totutetut huonompaan palveluun.

Esimerkkinä tästä kehityksestä voin mainita esimerkiksi PHHYKY:n henkilökohtaisen avun kilpailutuksen, joka johti monen toimivan avustussuhteen päättymiseen ja epätyydyttävään jatkoon. Niistä ei tämän enempää. He, joilla on tilanne vielä päällä tietävät.

Lyhynäköistä säästöä

Kelan taksikilpailutus näyttää ainakin osassa maata olevan kaukana tyydyttävästä. Kokonaistaloudellisesti asia meni huonompaan suuntaan.

Toivottavasti PHHYKY:n VPL-kuljetuksissa ei noudateta samaa kaavaa. Pitäisi pyrkiä taksilaissa tavoiteltuun periaatteeseen, että taksiyrittäjät ilmoittavat kulloinkin noudattamansa hinnan.

Lisäksi koko hoiva-alalla näyttää olevan tapana sortua lyhytnäköiseen liikevoiton parantamiseen henkilöstön määrää ja siten palvelun määrää ja laatua rajoittamalla.

Lue myös: Vapaaehtoista vammaiskorttia on haettu Päijät-Hämeessä vasta noin 70 kappaletta
 
Juhani Kuntonen
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi