Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Vesijärvenkatua kehitetään yhdessä

Kuva: Mirja Hussain

Viime vuonna järjestettiin työpajoja ja kyselyitä, joissa osallistettiin niin Vesijärvenkadun käyttäjiä kuin siellä toimivia yrittäjiä.

Kyselyistä ja työpajoista selvisi, että Vesijärvenkatu koetaan meluisaksi läpiajokaduksi, jonka turvallisuutta ja toimivuutta toivottiin lisättävän erottamalla pyöräily ja jalankulku, helpottamalla autoilevien asiakkaiden ja huoltoliikenteen parkkiin pääsemistä ja panostamalla myös muihin viihtyisyyttä lisääviin tekijöihin, kuten esimerkiksi jouluvaloihin sekä istutuksiin.

Kadun viihtyisyys lisääntyy ja kadun liikkeissä asiointi helpottuu

Katusuunnittelua lähdettiin tekemään tältä kadun yrittäjien ja käyttäjien toivomalta pohjalta.

Katusuunnittelua lähdettiin tekemään kadun yrittäjien ja käyttäjien toivomalta pohjalta.

Suunnittelussa on viety eteenpäin ajatusta kokeilusta, jossa Vesijärvenkatu alkaen Kirkkokadusta päättyen Lahdenkadulle kavennettaisiin autoille varattujen kaistojen osalta kaksikaistaiseksi niin, että autot mahtuvat parkkiin toiselle puolelle kavennettua katuosuutta ja pyöräliikenne puolestaan toiselle puolelle erotettuna kahdelle kaistalle.

Nyt Vesijärvenkadun kokeiluhanke on vastatuulessa siihen kohdistuvan vastustuksen vuoksi siitäkin huolimatta, että alusta pitäen on puhuttu kokeilusta, joka on tarpeen mukaan myös peruutettavissa, jos se osoittautuu toimimattomaksi.

Autoilijoiden pelätään kärsivän merkittävästi hidastuvien liikennevirtojen muodossa, vaikka liikennelaskenta osoittaa, että Vesijärvenkadun nykyinen liikennemäärä mahtuu ilman suurempia viivytyksiä kahdelle kaistalle.

Kun pyöräily erotetaan omalle väylälleen, poistuu mahdollisuus jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteentörmäykseen verrattain kapealla jalkakäytävällä liikkeistä poistuttaessa.

Etuna kokeilussa on myös jalankulkijoiden ja erityisesti apuvälineiden käyttäjien turvallisempi kadunylitys.

Vesijärvenkadun kokeilusta tehdyt havainnekuvat viittaavat siihen, että kadun viihtyisyys lisääntyy ja kadun liikkeissä asiointi helpottuu nykyisestä.

Kaupunkitilaa on vietävä eteenpäin kaikkien liikkumismuotojen ehdoilla

Paljon on ollut yhteistä puhetta siitä, miten kaupunkitilaa on vietävä eteenpäin kaikkien liikkumismuotojen ehdoilla, niin autojen, pyörien kun jalankulkijoiden.

Kaupunkia halutaan kehittää hyväksytyn strategian mukaan kestävän liikkumisen, kokeilukulttuurin ja yrittäjäystävällisyyden hengessä.

Pyörä- ja jalankulkuväylien turvallisuus ja toimivuus tuleekin nostaa yhdeksi ympäristökaupungin kärkitavoitteeksi.

Lahti on kertonut olevansa rohkea ympäristökaupunki, ja tämänkin vuoksi keskustelua Vesijärvenkadun kehittämisestä kokeilun keinoin jatketaan edelleen.

Sanna Mäkinen, tekninen ja ympäristölautakunta, varapuheenjohtaja
Minna Lampinen, jäsen
Heikki Moilanen, jäsen
Nelli Nevala, jäsen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi