Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Bensiinin voi helposti vaihtaa kaasuun

ESS toi esille kaasuauton ylivoimaisia etuja suhteessa sähköautoon otsikolla ”Kaasuauton edut jyräävät sähköauton” (ESS 15.8.). Koettu kuuma ja kuiva kesä on muistuttanut ilmastonmuutoksen seurauksista ja hiilidioksidipäästöjen leikkaamisen välttämättömyydestä.

Suomen hallitus haluaa vähentää autoliikenteen päästöjä. Tavoitteena on korvata polttomoottorit sähkömoottoreilla, jolloin ei synny suoria hiilidioksidipäästöjä. Vuoteen 2030 mennessä on tavoitteena nostaa kaasuautojen määrä 50 000:een.

Sähköautoja on tällä hetkellä noin 1 900 ja kaasuautoja noin 3 500, kun ajoneuvorekisterissä olevien autojen määrä on noin 3,5 miljoonaa. On selvää, että tavoite korvata bensiiniä ja dieseliä käyttävät autot sähkö- ja kaasuautoilla parissa vuosikymmenessä on epärealistinen.

Ekologinen ongelma

Erityisesti on pidetty esillä sähköautojen määrän lisäämistä. Puhtaus ja äänettömyys ovat sähköauton valtteja. Hankintahinnan kalleus sekä latauspisteiden vähyys taas ovat esteinä sähköautojen lisääntymiselle.

ESS tuo esille sen, ettei sähköauto ole polttomoottoriautoa meluttomampi, koska rengasmelu on suurin melun lähde.

Sähköauton houkuttelevuutta vähentävät erityisesti useiden tuntien latausaika sekä lyhyt toimintasäde. Ekologisuutta taas vähentää akuissa tarvittavien harvinaisten metallien louhinta Afrikassa.

Muunnos on helppo

ESS tuo esille kaasuautojen etuja sähköautoihin verrattuna: pitkän toimintasäteen, kun autoa voi tarvittaessa ajaa kaasun lisäksi myös bensiinillä. Siten autossa riittää kaasua ja bensiiniä yli 1 000 km ajoon. Kaasu on bensiiniä lähes puolta edullisempaa. Siksi sillä kannatta ajaa.

ESS:n artikkelissa jäi erikseen toteamatta, että bensiinikäyttöisen auton voi helposti muuttaa kaasulla käyväksi. Oman vanhan automme muuntaminen myös kaasulla toimivaksi maksoi alle 3 000 euroa. Olemassa olevaa autokantaa ei siis tarvitsekaan romuttaa siirryttäessä vähitellen päästöttömään liikenteeseen. Välivaiheessa autot kannattaa modifioida käyttämään kaasua.

Luonnollisesti biokaasulla

Biokaasu on metaania, kotimaista uusiutuvaa polttoainetta, jota saadaan mädättämällä eloperäistä massaa, kuten biojätteitä, lantaa tai nurmea. Maatalouden nurmilannoite kannattaa viedä pellolta biokaasureaktorissa mädätettäväksi ja metaanin talteen ottamiseksi.

Sen jälkeen nurmimassa voidaan palauttaa lannoitteeksi pellolle, samoin kuin biokaasureaktorissa käsitelty lanta.

Jo yhdeltä hehtaarilta talteen otettu metaani riittää henkilöauton vuoden polttoaineeksi. Biokaasun tuottaminen polttoaineeksi voi olla tulevaisuudessa tärkeä maatalouden liitännäiselinkeino samalla kun maatalous kärsii vaihtelevista sääoloista.

Liikenteen siirtyminen käyttämään biokaasua merkitsee öljyn tuonnin vähenemistä ja omavaraisuuden lisääntymistä, mikä tasapainottaa vientikauppaa ja parantaa huoltovarmuutta. Ennen kaikkea biokaasulla ajaminen leikkaa fossiiliset hiilidioksidipäästöt nollaan.

Pekka Särkiö, kenttäpiispa
Lahti
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi