Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Raideyhteyksien lisääminen hyödyttäisi Päijät-Hämettä

Globaalilla tasolla kaupungistuminen on aikamme suurin megatrendi. Yli puolet maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Halusimme tai emme, kaupungistumiskehitys tulee jatkumaan.

Meillä on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa kaupungistumiseen, elinvoiman lisäämiseen, yritysystävälliseen liikenneinfrastruktuuriin, ympäristötietoiseen yhdyskuntarakenteen kehittämiseen, työllisyyteen ja arjen viihtyvyyteen omilla päätöksillämme.

Pääkaupunkikeskeisyydellä varjonsa

Kaupungistumiskehitys näkyy Suomessa ennen kaikkea pääkaupunkiseudun rajuna väestönkasvuna. Pääkaupunkiseutu on tärkeä eurooppalainen metropolialue ja yksi Itämeren alueen merkittävimmistä kaupungeista.

Keskittyneellä väestönkasvulla ja yksipuolisella pääkaupunkikeskeisellä kehittämisellä on varjopuolensa.

Asuntojen hintojen hallitsematon kasvu, vanhojen kulttuuriympäristöjen pirstoutuminen asunto- ja teollisuustuotannon tieltä sekä sosiaaliset ongelmat näkyvät jo varsinkin pääkaupunkisedun ydinalueiden ulkopuolella. Osaavan työvoiman saatavuudessa on jo tovin ollut pääkaupunkiseudulla suuria ongelmia.

Raideliikennettä kehitettävä

Vuosisatojen ajan kaupungistumiskehitys on liittynyt oleellisesti ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuteen ja solmukohtiin liikenneinfrastruktuurissa. Kaupungit kehittyivät hyvien vesireittien varrella. Menneisyyden ja vielä enemmän tulevaisuuden kaupungistumiseen, elinkeinojen kehitykseen ja kansalaisten sijoittumiseen hyvien yhteyksien äärelle vaikuttaa toimiva raideliikenne.

Kanta-Hämeessä ja Lahden seudulla on kannettu jatkuvasti huolta junayhteyksistä ja niiden toimivuudesta pääkaupunkiseudulle.

Päättäjien aktiivinen toiminta asian tiimoilta ansaitsee kiitoksen, mutta VR:n suhtautumisessa voisimme toivoa aktiivisempaa ja dynaamisempaa otetta.

Timo Erkkilä (Itä-Häme 7.7.) otti kantaa Savon ja Jyväskylän ratojen kehittämiseen. Samaan ajatukseen sopii poikittaisliikenteen kehittäminen.

Hämeenlinnasta Lahteen, Lahdesta Heinolaan

Mikäli haluamme kehittää Hämettä aina Forssasta Heinolaan ja tarjota vaihtoehtoa pääkaupunkikeskeisyydelle, tarvitsemme strategisia päätöksiä poikittaisliikenteen kehittämisestä. Tämä kehityskulku olisi koko Suomen kannalta järkevää.

Raideliikenteen kehittäminen reitillä Turku–Forssa–Hämeenlinna–Lahti– Lappeenranta ja Päijät-Hämeen pohjoisreitillä Lahti–Heinola ja edelleen Savonradan vaihtoehtona Jyväskylään on syytä nostaa aktiiviseen keskusteluun.

Vaikuttaisimme näin koko valtakunnan tasolla, mikä mahdollistaisi elinkeinoelämän kehittymisen, tavaroiden liikkumisen ja ihmisten sijoittumisen radanvarren seutukunnille. Hämeelle tämä kehityskulku olisi lottovoitto. Ratkaisut tähän suuntaan tervehdyttävät pääkaupunkiseudun kestävää kehitystä.

Tulevaisuuden monipuoliset vaihtoehdot Lounais-Suomesta, Hämeeseen, Kaakkois-Suomeen ja aina Keski-Suomeen ovat hyväksi koko maalle ja elinkeinoelämälle.

Työpaikkojen syntymisellä idänkaupan mahdollisuuksiin ja ihmisten sijoittumisella useampaan kaupunkiin on monia yhteiskuntaa kehittäviä vaikutuksia. Liikkumisen mahdollistaminen enenevästi raiteille on yksi parhaista keinoista edistää kansallisia ilmastotavoitteitamme.

Marko Ahtiainen
Hämeen kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas 2019
Janakkala
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi