Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta: Lahti tarvitsee vetävän Vesijärvenkadun

Vesijärvenkatu ei ole ydinkeskustaa. Juuri tämä näkemys ydinkeskustasta on Lahden kaupunkisuunnittelijoiden harha. Liikenneverkkopäätös vuodelta 2013 tarkoittaa ydinkeskusta, jonka muodostavat Aleksanterinkatu, Vapaudenkatu, Hämeenkatu, Rautatienkatu ja Kirkkokatu. Vesijärvenkatu on tyypillinen keskustan purkautumistie Lahden etelä-pohjoissuunnista. Lahti tarvitsee hyvin vetävän väylän satamaan ja Sibeliustalolle.

Miten arvon suunnittelijat ratkaisevat Lahdenkadun ja Vesijärven risteyksen sumpun?

Ruuhkia syntyy

Vesijärvenkadulta on kaksi kaistaa pohjoiseen ja yksi suoraan ja etelään. Satamasta tultaessa valoissa on yksi pohjoiseen ja kaksi suoraan ja etelään. Kariniemenkadulta tultaessa risteyksessä on tilaa vain muutamalle autolle, joten siinä jonotetaan ruuhkissa pitkään, mikäli tämä älytön ratkaisu näkee päivänvalon.

Miten elinvoimaisuuden satsaus on laskettu ja miten kävelykeskusta määritelty? Eiköhän tätä kannattaisi kysyä myös keskustayrittäjiltä itseltään?

Luulisi, että tähän Vesijärvi-keskusteluun ottaisi osaa myös Lahti City -niminen joukko, mutta siellä ollaan taas hiljaa kuin Vilttitossutehtaalla. Janne Viitamies pakeni Jyväskylään! Lahti Cityn uusi toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen ei kai osaa kysyä asiaa yrittäjiltä, joten nämä suunnittelijaturhakkeet saavat hyöriä miten tahansa.

Lahden valtuusto taas ei käsitä senkään vertaa joustavasta liikkumisesta, jotta sille voisi näinkin yksinkertaista asiaa jättää päätettäväksi.

Parkit väärässä paikassa

Keskustan kehittäminen on saamassa koomisia piirteitä, koska vuosikymmeniä sitten kannustettiin rakentamaan suuria marketteja keskustan ulkopuolelle, koska siltä löytyy runsaasti parkkipaikkoja.

Niinpä Etelä-Lahti on nyt se liikekeskittymä, jossa asioidaan.

Jokainen taloyhtiö toivoo, että sen kaduilla saisivat liikkua vain kadulla asuvat, mutta eihän se ole mahdollista missään!

Kaupungin pitäisi panostaa sellaisiin toimiin, jossa on kysyntää. Kaikki ikäihmiset eivät pyöräile tai kulje keskustaan busseilla, vaan omalla autolla. Ilmaispysäköinti toisi keskustaan vipinää, mutta miten kävisi silloin toriparkille? Parkkitaloja rapistuu keskustaan ja rautatieasemalla niitä ei ole vielä vähään aikaan.

Keskustelua on nyt jatkettava ja tajuttava tosiasiat!

Juhani Melanen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi