Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta: Onko asiakas aina väärässä?

Ostin noin vuosi sitten Launeen Prismasta television, jonka kaukosäädin reistaili pitkään ja lakkasi lopulta toimimasta. Laitevalmistajan kehotuksista soitin Prismaan.

Puhelu kesti yli kymmenen minuuttia, jonka aikana toisteltiin monotonisesti hetken kuluttua tapahtuvasta palvelusta. Kun vihdoin sain yhteyden ja huomautin puhelun kestosta, asiakasneuvoja kiisti tämän.

Tarvitsin takuuta varten uuden kuitin, koska vanha oli niin haalistunut, ettei siitä saanut selvää. Virkailija suositteli hakemaan kuittia lähimpänä olevasta Holman Prismasta.

Sieltä en kuitenkaan kuittia saanut, koska alkuperäinen oli Launeella. Siispä lähdin Launeelle, jossa virkailija ryhtyi kuittia etsimään valitellen samalla, että takuutodistetta oli hankala löytää.
 

Tässä yhteydessä huomautin takuukuitin tekstin häviämisestä. Sitä minun ei olisi pitänyt sanoa. Tämänkin ajatuksen virkailija kumosi välittömästi sanomalla, että olisin itse voinut hankkia sen omalla tietokoneellani.

Samalla hän viittasi, miten minua nuorempien ei tarvitse ylimääräisiä matkoja tehdä, vaan tällaiset ongelmat hoituvat puhelimitse ja tietokoneella.

Minun 79-vuotiaan olisi siis tarvinnut osata sellaisia tietokonetaitoja, joita eivät Holmankaan asiakasneuvojat osanneet. Vaikka mielestäni kuitin tekstin häviäminen ei ole asiakkaan vika, silti minun annettiin ymmärtää, että olin tässäkin asiassa väärässä. Siksi kai minulle ei esitetty edes pahoittelua siitä, että olin joutunut virkailijan itsensä antaman ohjeen mukaan kulkemaan kahden Prisman väliä ja käyttämään runsaasti aikaa asian selvittämiseksi.
 

Uskon, että nuoret hallitsevat tietokoneen käytön. Kyllä minäkin osaan omalta alaltani, koska olen koneen ääressä lähes päivittäin. En kuitenkaan hallitse tietokoneiden kaupallisia ohjelmistoja enkä varsinkaan yksittäisen kauppaliikkeen toimintatapoja, mitä käsittääkseni ei voi asiakkaalta vaatia. Mielestäni tapauksessa heijastuvat nuoremman polven itsetietoinen ylimielisyys omiin taitoihinsa sekä samalla jonkinlainen päällekäyvä ikärasistinen ajattelutapa.

Vaikka tapaus sinänsä ei ehkä kuulu suurimpiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, sopii silti kysyä, eivätkö Prismat enää halua palvella ikäihmisiä edes kohtuullisesti. Voi myös tiedustella, onko asiakaspalvelijoiden koulutus muuttunut sellaiseksi, että asiakkaan on aina sopeuduttava heidän tahtoonsa eikä hänellä saa olla mielipiteitä edes omista asioistaan.

Tältäkin ongelmalta olisi vältytty, jos liike olisi alun perin antanut koko takuuajan kestävän kuitin.

Reino Kallio
Fil.tri, Lahti
 

Hämeenmaan vastine

Olemme pahoillamme, että asiakaspalvelutilanne ei ole tässä tapauksessa sujunut asiakasta tyydyttävällä tavalla.

Pyrimme aina ratkaisemaan asiakkaiden tarpeet mahdollisimman hyvin ja tässäkin tilanteessa takuukuitti saatiin asiakkaalle.

Osuuskauppa Hämeenmaa
Taina Penttinen
Market-toimialajohtaja
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X