Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta: Vesijärvenkadun kokeilu on satsaus kaupungin elinvoimaisuuteen

Kirjoittajien mukaan liikennesuunnittelun lähtökohtana on autoliikenteen läpiajoliikenteen vähentäminen ydinkeskustassa. Kuva: Mirja Hussain

Juhani Melanen kirjoitti Mielipidesivulla (2.7.2018) Vesijärvenkadun kehittämisestä. Melanen esitti epäilyksiä kadun muutostarpeesta ja tulevasta kokeilusta. Ymmärrämme hyvin huolen läpiajoliikenteen ja arjen hankaloitumisesta, mutta kyse ei ole siitä.

Kaupunginhallituksen tekemien liikenneverkkopäätösten (KH 18.2.2013, 1.12.2014) mukaan liikennesuunnittelun lähtökohtana on autoliikenteen läpiajoliikenteen vähentäminen ydinkeskustassa. Keskustan liikenneverkolle 2010-luvulla asetetut kehittämislinjaukset perustuvat moniin liikennemallitarkasteluihin ja kymmeniin työpajoihin.

Keskeinen ydinajatus on sujuva autoliikenne keskustaan ja keskustan ohi, mikä mahdollistaa katukehän sisäpuolelle jäävien katujen kehittämisen kävelypainotteisiksi, sekä asiointia että kiinteistöjä palveleviksi kaduiksi.

Autoliikenteeltä vapautuvaa tilaa voidaan käyttää kävelyyn, pyöräilyyn, katutilan viihtyisyyteen, kaupalliseen toimintaan ja huoltoliikenteen pysäköintiin.

Kaupungin tekemät liikenneverkkopäätökset ja kaupungin strategia ohjaavat koko kaupungin toimintaa, ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti.

Neljää kaistaa ei tarvita

Nykypäivän suunnittelu on vuorovaikutteista ja asukaslähtöistä. Vesijärvenkadun kokeilun suunnittelu on otettu työn alle yrittäjiltä ja asukkailta saamamme palautteen perusteella. Erityisesti on toivottu melun ja päästöjen vähentämistä, alhaisempia ajonopeuksia, viihtyisyyden lisäämistä, kadunvarsipysäköinnin helpottamista ja pyöräilyn erottamista omalle väylälleen pois jalkakäytävältä.

Toimiva liikennejärjestelmä on eri kulkumuotojen kokonaisuus

Lue myös: Voisiko Vesijärvenkadulla näyttää tältä? Havainnekuva kertoo, miten ajoradalta otettaisiin tilaa pyöräilylle ja pysäköinnille
 

Vesijärvenkadulla Kirkkokadun ja Lahdenkadun välisen jakson liikennemäärä ei edellytä neljän autokaistan kapasiteettia vaikka liikenne kasvaisi. Vesijärvenkadun katutilan uudelleen jako voidaan toteuttaa siis nykyisten liikennemäärien puitteissa, joutumatta juurikaan tinkimään autoliikenteen sujuvuudesta. Samalla saadaan vastattua monien toiveisiin liikenneturvallisuuden parantamisesta ja ympäristöhaittojen vähentämisestä (melu, pöly, päästöt).

Keskustan läpikulkuliikennettä on mahdollisuus ohjata tulevaisuudessa uudistuvalle valtatieverkostolle, mutta myös Lahdenkadulle ja Saimaankadulle, jonka leveä katutila autoille on tällä hetkellä vajaakäytöllä.

Vaikuttamaan pääsee

Jotta pyöräily ja joukkoliikenteen käyttö voisi kasvaa, niiden reittien tulee olla houkuttelevia. Tämä edellyttää mm. sujuvia ja turvallisia pyöräreittejä.

Lahti on hieno kaupunki, ja olisi hienoa, jos saisimme pyöräliikenteen – ja sitä kautta jalankulun – olosuhteet päivitettyä 2000-luvulle. Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteissa on autoliikennettä enemmän parannettavaa.

Asiantuntijatiedon rinnalle tarvitaan keskustelua asukkaiden, yrittäjien ja päättäjien kesken, minkälainen liikenneratkaisu olisi Vesijärvenkadulla toimivin, ja mikä ratkaisu tukisi parhaiten kaupungin kasvua, elinvoimaisuutta sekä sujuvaa ja turvallisesta liikkumista kaikilla liikennemuodoilla.

Tämän vuoksi kokeilujärjestelyn luonnoksesta järjestetään työpaja syksyllä. Suunnitelma tulee nähtäville ennen päätöksentekoa, ja siitä on mahdollista lausua mielipide, joka menee tiedoksi päättäjille. Päätöksen mahdollisesta kokeilusta tekee tekninen ja ympäristölautakunta.

Toivomme keskustelua erityisesti siitä, miten kokeilusta ja lopullisesta ratkaisusta saataisiin mahdollisimman hyvä.

Uusi viihtyisä alue

Päijänteenkadun ja Vesijärvenkadun liittymäalue on nähty yhdeksi mahdolliseksi kohteeksi, missä autoliikenteen käytössä olevaa tilaa voitaisiin muuttaa viihtyisämmäksi kävelijöiden näkökulmasta. Aukion uudistaminen luo Vesijärvenkadulle identiteettiä ja uuden kiintopisteen, joka tekee pitkästä kadusta kävelijälle mielenkiintoisemman. Aukio tuo myös näkyvyyttä Lahden muotoiluosaamiselle ja tulevalle Taide- ja muotoilukeskukselle.

Uskomme, että Vesijärvenkadun kokeilu on vaikuttava satsaus kaupungin elinvoimaisuuteen. Käynnissä oleva globaali liikennemurros vaikuttaa kaupungeissa tehtäviin liikenneratkaisuihin ja jokaiseen meistä. Ne luonnollisesti herättävät keskustelua, jonka toivomme olevan laajaa, jatkuvaa ja toisten näkemyksiä kuuntelevaa.

Riitta Niskanen
Keskustan projektipäällikkö
Lahden kaupunki

Kristiina Kartimo
Liikenneinsinööri
Lahden kaupunki

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi