Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta: Vesijärvenkatu pidettävä nelikaistaisena

Ajoväylä: Vesku on läpikulkua varten.

Voiko Lahden kaupungin projektipäällikkö Riitta M. Niskasen täydellinen ymmärtämättömyys sujuvasta Lahden liikennejärjestelyistä aiheuttaa Lahdelle erittäin vaikean ja tukkoisen ” Veskun”?

Tuntuu selvästi siltä, että Lahden asemakaavasuunnittelussa on liikaa aikaa tai  liian vähän  kompetenssia nähdä Lahden keskustaa yhtenäisenä ja kokonaisena yrityskeitaana. 

 Tähän kuuluu helppo siirtyminen paikasta A paikkaan B, huokea pysäköinti, ruuhkien välttäminen ja selkeä näkemys siitä, että Lahden perinteiset kauppakadut ovat  Aleksi, Kauppakatu, Vapaudenkatu ja Hämeenkatu. Kaiken keskipisteenä on elävä, toimiva ja monipuolinen tori!

Liikennepuuro olisi valmis

En tiedä, mihin Niskasen toimivuustarkastelu perustuu, mutta mikäli tämä idea toteutetaan, liikennepuuro on valmis. Vaikka hän kuinka rakastasi polkupyöräilyä ja puistoja, ei Vesku ole se kokeiluareena, jossa näitä  muka ”vihreitä arvoja kannattaisi kokeilla!

Vesijärvenkatu ei yksinkertaisesti ole mikään merkittävä Lahden liikekatu, vaan joustava kauttakulku ja siirtymäkatu, josta kuljetaan Sibeliustalolle, satamaan, Mukkulaan, Kiveriöön, Jyväskylään ja Mikkeliin.

Lue myös: Voisiko Vesijärvenkadulla näyttää tältä? Havainnekuva kertoo, miten ajoradalta otettaisiin tilaa pyöräilylle ja pysäköinnille
 

Vesijärvenkatu ei tarvitse elävöittää millään keinotekoisilla kikoilla, koska se nykyisellään on jo toimiva. Sieltä löytyy mukavasti ravintoloita ja ruokapaikkoja, mutta retro- ja kirppispaikat, eivät tee siitä vielä Lahden johtavaa liikekatua, miksi Lahden kaupungin liikenneinsinööri Kristiina Kartimo ”Veskua” yrittää väkisin muuttaa ja vääntää.

Kirkkokadun ja Vesijärvenkadulle sijoittuva tapahtuma- aukio ei tule toimimaan, eikä se muuta muuta sitä tosiasiaa, että Lahden ydin on tori, jonne mahtuu paljon enemmmän väkeä kuin pienelle keinotekoiselle pläntille!

Matkakeskus varoittaa

Olen keskustellut tästä älyttömästä kokeilusta muutaman Lahden keskustayrittäjän kanssa ja he ovat samaa mieltä kanssani siitä, että tämä kokeilu ei ole mielekäs ja tarkoituksenmukainen. Kaiken lisäksi se maksaa, ei toimi ja vaikuttaa sellaiselta ” puuhastelulta”, jolta puuttuu selkeä johtoajatus ja kokonaiskäsitys Lahden keskustan toimivuudesta tulevaisuudessa.

Ihmettelen suuresti, jos lautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron ”yrittäjänä” saadaan vedettyä mukaan tähän seikkailuun, jossa ei ole mieltä, mutta tekee Lahden etelä- pohjoisliikenteestä tukkoisen ja toimimattoman kauttakulkureitin, tuomatta Lahdelle mitään lisäarvoa!

Esimerkkinä sateen armoilla oleva Lahden suunnittelun helmi ”Matkakeidas” pysti!

Kuinka paljon tästä älyttömyydestä on maksettu taas konsulteille? Ei kai näin tyhmä ehdotus sentään voi lähteä lahtelaisten sunnittelijoiden omasta päästä?

Juhani Melanen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi