Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Avun saaminen kestää, viesti ei kulje kotihoidossa

Jokin aika sitten sain tietoa, jota en haluaisi kuulla missään vaiheessa. Olen sitten nuori tai vanha kotihoidon asiakas (äitini on 80-vuotias). Kyllä näyttää pahalta Lahden kotihoidon tilanne, jos tällaista tapahtuu edes kerran henkilöä kohden.

Äitini on kotihoidon asiakas, hänellä on ranneke, jolla hälyttää apua, jos kaatuu, eikä pääse itse ylös. Ranneke ja laite maksoi viime vuonna muistaakseni 22 euroa kuukaudessa ja nostot erikseen joka kerralta. Tämä oli hyvä, koska äidillä ei nostoja vuoden aikana juuri ollut.

Vuoden 2018 alusta on lautakunta 21.1. päättänyt nostaa maksun takautuvasti 50 euroon kuukaudessa, mutta (mahdolliset) nostot kuuluvat nyt hintaan. Tuplahinta siis samasta palvelusta? Tämä tuli minulle yllätyksenä maaliskuussa, vaikka hoidan äidin kaikki pankkiasiat. Olihan äiti sitten saanut tiedotteita asiasta helmikuun lopussa, mutta minä huomasin vasta maaliskuun lopussa, koska hän ei ollut muistanut niistä minulle kertoa.

Äiti kaatui lattialle 24.3. illalla, kävin hänen luonaan 25.3. ja näin kotihoidon jättämän ilmoituslapun pöydällä, apu oli tullut kello 23.30. Äiti sanoi soittaneensa apua kymmenen aikaan ja toisen kerran paljon myöhemmin. Ihmettelin kellonaikaa nostolapussa, että voiko tuo olla totta, se aika oli 1,5 tuntia myöhemmin.

Maanantain tullessa tarkistin Stellasta (rannekehätäkeskus), mihin aikaan äiti oli soittanut apua, ja tosiaan: ensimmäisen kerran jo kello 22.06 ja toisen kerran 23.06. Äiti asuu neljän kilometrin päässä Lahden keskustasta.

Nostoon vihdoin tulleista naisista vanhempi oli käyttäytynyt sanallisesti epäasiallisesti äidin kuullen, ja äiti pahoitti siitä mielensä. Noin tapahtui myös nuoremman naisen mielestä, koska hän asiasta huomautti heti vanhempaa naista. Äiti kertoi tämän, kun kävin hänen luonaan.

Päätin lähettää viestiä maanantaiaamuna hoitajan käytöksestä kotihoidon yhteysnumeroon. Sieltä soitti hetken päästä sairaanhoitaja selvittääkseen asiaa. Hän ei meinannut uskoa, että hälytyksen ja noston väli oli niin pitkä.

Hän tarkisti järjestelmästä, moneltako äidin nosto oli "kuitattu", ja yllätys, äidin nosto oli kuitattu jo kello 22.49. Todistettavasti lapussa luki kello 23.30. Äiti makasi lattialla siis 1,5 tuntia! Sairaanhoitaja laittoi viestiä yöhoidon esimiehelle ja pyysi häntä selvittämään asian minun kanssani. Esimies oli luvannut selvittää asian ja ilmoittaa minulle. Neljä päivää oli "virka-aikaa" tuolla viikolla, eikä tuona aikana kuulunut mitään.

Samaan viestiin laitoin tiedot pääsiäisen ajan hoitomuutoksista, jolloin emme tarvitse hoitoa äidille. Sairaanhoitaja lupasi hoitaa tiedotuksen, en ihan tarkkaan muista, mitä hän sanoi. Aiemmin tiedotus muutoksista tekstiviestillä on toiminut tuon saman numeron kautta hyvin.

Perjantaina 30.3. illalla, kotihoito soittaa minulle äidin luota ja ihmettelee, mitä se äiti höpöttää risteilystä..? Että ollaanko muka menossa, kun heillä ei kukaan tiedä mitään muutoksista? Minä siihen, että kyllä me ollaan menossa Ruotsiin asti 31.3. ja silloin ei tarvita hoitoa.

Ilmoitin jo maanantaina asiasta yhteysnumeroon ja sairaanhoitajakin tiesi asiasta, kun siitä puhuimme puhelimessakin. Hoitaja totesi siihen, ettei mitään näy missään kirjattuna ja että tuo heidän käyttämänsä tiedotusjärjestelmä ei toimi luotettavasti, ja se on kyllä huomattu ja siitä kerrottu eteenpäin. Parannusta ei vain tapahdu.

Huolestunut tytär
Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi