Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Mielipide

Lukijalta

Kolumni: Annetaan Ainolle kalastuslupa - ja ripustetaan vanhojen kuvien rinnalle uusia

Viime päivinä lähes joka mediassa on yllättäen käyty harvinaisen aktiivista ja kiivasta taidekeskustelua.

Lähtölaukauksena keskustelulle oli Ateneumin museonjohtaja Susanna Petterssonin blogikirjoitus (HS 7.2.2018), jossa Pettersson puolustaa Akseli Gallen-Kallelan Aino-triptyykin pitämistä esillä museon kokoelmissa huolimatta vastustuksesta, jota nuorta, alastonta naista ahdistelevaa vanhusta kuvaava teos on viimeaikaisen naisiin kohdistuvaa seksuaalista häirintää vastustavan #metoo-kampanjan myötä saanut osakseen.

Polemiikki sen ympärillä, pitäisikö taulu poistaa vai pitää seinällä on itsessään suuri uutisankka, koska mitään vastustusta ei asian tiimoilta - etenkään #metoo-kampanjan taholta - ole ollut, mutta eräät keskustelun esiin nostamat kysymykset ovat kuitenkin varsin oleellisia.

Kuvaako Aino-taru Kalevalassa tai Gallen-Kallelan maalauksessa vanhaa partapatua himoitsemassa nuorta naista, joka miehen ahdistelun seurauksena päätyy hukuttautumaan, vai elämästä otteen jo menettäneen vanhuksen harhaisia näkyjä kalaretkellä, on sinänsä epäoleellista.

Oleellista on keskustelu. Se, että Aino-triptyykin kaltaisten teosten aiheuttamat reaktiot tällä hetkellä pakottavat meidät arvioimaan uudelleen niitä sukupuolirooleja ja käyttäytymismalleja, joita kulttuuri ja taidehistoria meille on tarjonnut.

Kun meille taiteessa - ja viihteessä - vuosi ja vuosisata toisensa jälkeen on esitetty samoja rakenteita ja toimintamalleja, joissa nainen on reaktiivinen, objektiksi asetettu ressukka, jota aktiiviset miehet ahdistelevat, ihastelevat, raiskaavat ja murhaavat, nämä kuvat ovat pinttyneet vähitellen niin sitkeästi kollektiiviseen mieleemme, että tarvittiin vähintään #metoon kaltainen massaliike sitä ravistelemaan. Ja tähänkin pisteeseen pääseminen on kestänyt kauemmin kuin soisi.

Ratkaisu ei kuitenkaan ole vanhojen teosten poistaminen ja historian vääristeleminen tai silotteleminen toiseksi. Historiasta on mahdoton oppia, jos se häivytetään. Mutta historiaan - ja tässä tapauksessa taidehistoriaan - pitää suhtautua kriittisesti ja ymmärtää, että sitä vaivaa sama perusongelma kuin yhteiskuntaa ja maailmaa muutenkin: vuosituhansia jatkunut mieskeskeisyys.

Nämä ovat valintoja, osittain tottumuksesta johtuvia, ja siksi on meidän vastuullamme kaivaa esiin myös ne toiset tarinat.

Poikkeuksia luonnollisestikin on, mutta tyypillinen teos kansallisgalleriassa tai missä tahansa historiallisessa kaanonissa on miestaiteilijan miesyleisölle tekemä. Jokaista museon seinällä riippuvaa taulua kohden ja jokaista voittajien historiasta kirjoitettua historiankirjaa kohden on olemassa kymmenen sellaista, joita ei ole nostettu seinälle tai otettu opetussuunnitelmaan.

Nämä ovat valintoja, osittain juuri puhtaasta tottumuksesta johtuvia, ja siksi on meidän vastuullamme kaivaa esiin myös ne toiset tarinat.

Kukaan ei ole vaatimassa Kalevalan kieltämistä tai Gallen-Kallelan teoksen tuhoamista.

Nykykirkko ei ole yhtä kuin ristiretket, yhtä vähän kuin sosialismi on sama kuin Stalinin ihmisoikeusrikkomukset. Mutta kukaan tuskin haluaa uusia rikkomuksia kummankaan nimissä.

Jos Aino-triptyykki jostain syystä poistettaisiin seinältä ja yleisön katseilta piiloon, teosta tuskin kuitenkaan hävitettäisiin, vaan se piilotettaisiin jonnekin, säilöttäisiin jonkun keräilijän kotiin tai panssaroituun varastoon. Eikö tämä tarkoittaisi oikeastaan, että Väinämöinen saa jatkaa ahdisteluaan suljettujen ovien takana?

Ei siis laiteta teoksia piiloon. Ripustetaan sen sijaan vanhojen kuvien rinnalle uusia.

Kirjoittaja on ohjaaja (TeM) ja Teatteri Vanhan Jukon taiteellinen johtaja

Linda Wallgren

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen